Den julistuvade spenaten

Semestern inleddes med en resa till Gotland och jag hade där förhoppningen att komma över fina grönsaker på diverse gårdsbutiker. Åkte runt och spanade, delvis på måfå och delvis efter råd från Turistinformationen i Visby, men det visade sig svårt att uppbringa den spenat och de späda morötter jag var på jakt efter. Höll på att resignera när jag rullade in på Lilla Bjers i förhoppningen att finna något utöver de städsevarande jordgubbarna och potatisen. Och det var precis vad jag gjorde; i butiken såldes vackra kålrabbi, majrovor, orange, gula och röda morötter, dill, chilifrukter, röd- och gulbetor samt en massa andra godsaker. Morötterna var dock ej ”spädare än babylemmar” men skördearbetet pågick för fullt så det var inga problem för dem att dra upp några extra tunna på specialbeställning. Och spenatsäsongen var egentligen över eftersom den hade gått i blom men de skördade några bladprydda blomställningar åt mig. I väntan på grönsakerna njöt dottern och jag av såväl stillheten som jordgubbar och därefter lekte tösabiten medan jag njöt mitt kaffe. Sedan tittade vi på de utegående hönsen och pratade med personalen. Ett fantastiskt ställe var det och riktigt bra grönsaker kom vi över, jag skulle gärna komma tillbaka till gården under sparrissäsongen.

Och spenatbladen plockade jag av stänglarna och fräste lätt i smör innan de begjöts med ihopkokt vispgrädde till en krämig stuvning. Delikat!
På den odlade spenaten följer något mer vilt än tamt, nämligen ”De ur den närbelägna sjön Kuckeln nyuppdraga abborrpinnarna”.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

