Borsjtjen med smetanat och den lille vodkan (Borsten)

Denna östeuropeiska specialitet har jag en speciell relation till i det att min pappa lagade det ganska ofta när jag var barn. Annars förknippar jag min pappas köksverksamhet framför allt med kak- och bullbak, aktiviteter som även vi barn var engagerade i, medan min mamma och styvfar varit mina inspirationskällor i det salta köket. Också i hustruns föräldrahem stod rödbetssoppa under stundom på bordet och vi serverades båda en vegetarisk variant och har alltid tänkt oss denna rödbetssoppa som just köttlös. Lite luskande, eller i vart fall ett Wikipediabesök och en flukt i Dominika Peczynskis ”Östeuropas kulinariska hemligheter”, ger dock vid handen att det finns en uppsjö varianter från olika länder i östra Europa och att de mycket väl kan innehålla kött, men dagens variant lagades snarare som vi fick den som små, inspirerad av det svenska standardverket ”Vår kokbok”. Vitkålen som förordas i detta recept lyste dock med sin frånvaro i grönsakslådan varför en dutt surkål fick ersätta både denna och vinägeravsmakningen.
Smetanan som föreskrivs som tillbehör i Palsternackan är en mejeriprodukt som nog var tämligen svår att uppbringa i Sverige på 80-talet och hemma var det gräddfilen som fick ta dess plats. Nu för tiden hittar man dock ypperligt delikat smetana, till på köpet laktosfri, även i ordinära butikers kyldiskar. Testa den! Fantastisk i både söta och salta sammanhang och fetare än vispgrädde!
Vodka är föga överraskande inget jag minns som sopptillbehör från barndomen och heller inget som de vuxna drack till borsjtjen. Nu, med åldern inne med råge, föredrar jag kryddat brännvin men står det vodka i Palsternackan är man ju böjd att foga sig. Då soppan avnjöts till lunch, med stundande bilfärd om knuten, fick det dock bero med det lilla vattnet. Magborsjtaren antecknas som innestående tills annan lämplig måltid.

Mättat röd, skimrande av de karakteristiska små fettdropparna på ytan och med en sked krämig smetana som topping lockade borsjtjen till inmundigande. Vilket härligt återseende på bordet! Och vilken tur att den avnjöts redan till lunch då kvällen erbjöd en trevlig och mumsig middag hos familjen R.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Borsjtjen med smetanat och den lille vodkan (Borsten)

  1. hans skriver:

    Det ser fint ut!
    Jag åt själv en dito igår som förvisso passerat min frys. Låt mig rådfråga dig i mer köttiga ärenden: jag var igår på jakt efter kalvkinder att tillagas enligt Mannerströms recept men gick bet hos samtliga handlare i hallen. Har du några tips på slaktare/charketurier som har mer udda styckningsdelar eller levererar efter beställning?

    • palsternackan skriver:

      Hallå!
      Jag har själv tyvärr gått bet på såväl kalv- som andra slaktdjurs kinder. Har du testat på Saluhallen Briggen? De har en del udda grejer bl.a. från USA.

      • hans skriver:

        Vädret var i alla avseenden otjänligt och tiden knapp så jag kom inte till Briggen. Kan vara värt ett försök nästa gång. Kanske kan man ha bättre framgång på Halalkött vid RV45 halvvägs till Bohus? Lite hialöst att åka dit bara…

      • palsternackan skriver:

        Eventuellt finns det något ställe på Angereds centrum också men jag har aldrig varit där. Har för övrigt börjat undra var alla älgkinder blir av? Ligger det 200000 älgkinder ute i skogen om året?

Kommentera

