Det gratinerade blomkålshuvudet m Polonaiset

Blomkål polonaise, ännu en rätt som jag känner igen från uppväxten. Men då vill jag minnas att den serverades kokt snarare än gratinerad. Faktum är att termen ”polonaise”, eller mer korrekt à la polonaise, det vill säga på polskt vis, för mig är så intimt förknippad med kokt blomkål att jag idag helt glömde av att gratinera den, stick i stäv med Palsternackans instruktioner. Skall man komma upp med en krystad förklaringsmodell till detta skulle det kanske vara för att jag av någon anledning tänkte på blodpudding, en rätt som enligt Palsternackan inte skall serveras förrän 25 augusti. För den som missat det var det 20:00 idag premiär på Sveriges Mästerkock på TV4. Jag sökte till detta amatörkocktävlingsprogram och valde att laga just blodpudding. Som uppenbart för den som såg det var jag lite nervös i början men fick till syvende och sist god kritik och juryns tummar upp. Skall bli väldigt kul det här!

Nåväl, efter denna veritabla orgie i off-topic-nes får jag erkänna att jag ser blomkål polonaise primärt som en sommarrätt. Tänk er middag på landet, som tillbehör prinskorv eller kanske bacon. Till kvällen gäddfiske på lugnt vatten, kanske en grov abborre som bonus. Efteråt, fiskrensning på huggkubben, giriga flugor som surrar kring renset, nattmacka, god sömn med några fiskfjäll kvar på händerna när man dricker morgonkaffet. Men visst funkar den fint på vintern också, med korv – den omvittnat godaste biten på grisen. Men hur blir blomkålen då polsk? Jo med smörstekta brödsmulor, hackat hårdkokt ägg och persilja. Plus lite extra brynt smör. Kål, ägg, korv och senap bäddar ju för att en bärs blir bra komplement. God weissbier till mig och god lager till hustrun. På hela taget schyst skaffning, imorgon blir det ärtsoppa och pannkakor. Visst fan, måste lägga ärtorna i blöt, gonatt!

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det gratinerade blomkålshuvudet m Polonaiset

  1. Linda - septemberbrudens syster :-) skriver:

    Himla mysig blogg – och grattis till framgången i gårdagens program. Linda – septemberbrudens syster

    • palsternackan skriver:

      Tack! Har fått väldigt god respons på båda två, roligt. Glöm inte att kolla in Palsternackan 13 oktober – då blir det värmlandskôrv!
      Björn – septemberbrudparets toastmaster

Kommentera

