Bonusrecept – blodpudding

Blodpudding med aprikos och sultanrussin
En ganska kryddig variant som föll juryn på läppen när jag sökte till tävlingen ”Sveriges Mästerkock”.

10 portioner
3 timmar

½ gul lök, finhackad
1 msk smör
3 krm mejram, torkad
1 krm torkad ingefära, malen

2 krm kryddpeppar, malen
1 krm kryddnejlika, malen
1 krm kanel, malen
1 krm vitpeppar, malen
150 g späck utan svål, malet

1 dl äppelmos

0,8 dl mörk sirap
1 1/2 dl vispgrädde
6 dl nötblod
1,7 dl porter, gärna alkoholstark
4 tsk salt
4 dl grovt rågmjöl
1,5 dl torkad aprikos, hackad
1,5 dl sultanrussin

Smält löken i smöret några minuter utan att den tar färg. Lägg i samtliga kryddor och låt svalna. Sätt ugnen på 150 grader. Blanda späcket med äppelmos, sirap samt lök- och kryddblandningen. Rör därefter i vispgrädde, blod och porter. (Det är lättare att få en jämn blandning om man inte tillsätter alla de lättflytande ingredienserna på en gång). Blanda ner salt och rågmjöl tills det blir en jämn smet. Slutligen rörs aprikoserna och sultanrussinen ner.
Häll smeten i brödformar men lämna 2 cm kant fri så de kan svälla. Använd gärna silikon- eller teflonformar, använder man formar av t.ex aluminium är det risk att blodpuddingen fastnar såvida man inte klär formens kanter med tunna späckskivor eller bacon.
Täck formarna med aluminiumfolie och grädda puddingarna i varmt vattenbad i ugnen i cirka 2 timmar, känn efter med en sticka att de är färdiga. Låt puddingarna svalna och skär sedan i önskad tjocklek.

.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Bonusrecept – blodpudding

  1. Fredrik skriver:

    Hur ställer du dig till att ha en matsked brynt smör över puddingen vid servering?

  2. hans skriver:

    Detta ser jag fram emot att testa vid tillfälle! Jag funderar på om man vågar isolera formarna med gladpack? Man ser ofta plastfilm användas vid tillredning i vattenbad. Är det vanlig PE film kockarna använder (d.v.s de som inte stoltserar med vakuum-packning…)? Hur mycket vågar man pressa den? Har du någon erfarenhet?

    Häppåre!

    P.S. En annan med dock blodpuddingsrelaterad fråga: hur beter sig blodpudding om man fryser den?

    • palsternackan skriver:

      Jag tror det är lite vanskligt att använda vanlig plastfolie när temperaturen i formen går upp mot 150 grader. Vet faktiskt inte vad de stora elefanterna kör med, i USA tror jag man i viss mån använder PVC (rätta mig om jag har fel) men det kan aldrig bli aktuellt här. Frågan är om inte vanligt bakplåtspapper skulle vara bäst?
      När man fryser blodpudding beter den sig som många andra livsmedel- den blir kall och hård. Upptining ger dock ett mycket gott resultat. Jag brukar skiva den och styckfrysa skivorna i plastfolie.

  3. hans skriver:

    Hmm… Vid närmare studium av receptet såväl som dina minuter i tv-rutan inser jag vilken prestation det måste varit att få ihop rätten på 40 min! Jag såg många termosar, spännande ombyggda ölburkar och upphettning under noggrann temperaturövervakning. Var hemligheten att hetta upp smeten till strax under koaguleringstemperatur innan du fördelade den på någon slags formar? Hur gick det egentligen till och hur knapp var tiden?

  4. Gunnar skriver:

    Jag har sagt det förut och säger det igen – det här var en brilliant utförd rätt. Helt barnsligt god dessutom! Grattis!

    Nu saknar jag ”bara” receptet på din glass från auditiondag 1… 😉
    Jag har snackat så mycket om den så att den börjar komma förfrågningar från andra sidan Atlanten nu… Vill ha!

    • palsternackan skriver:

      Tackar! Har fått många komplimanger för blodpuddingen och det är väldigt roligt.
      Fattar budskapet, får försöka få tummen ur och lägga upp receptet på rätten jag lagade dag 1. Roquefortglassen och kvittensorbeten hämtade jag inspiration till från Jan Hedhs ”Glass och sorbet” och pain d’épices-receptet kommer från ”Bröd” av samma författare om man har bråttom att börja laga.

Kommentera

