Haggisen!

Haggis, en riktigt mytomspunnen maträtt som jag med skräckblandad förtjusning länge sett fram emot att prova. Hade alltid tänkt mig att jag skulle debutera (som haggisätare) i Skottland men tack vare Palsternackan har jag idag fått möjlighet att göra det hemmavid. Varför ordinerar då Palsternackan haggis just 25:e januari? Jo då firas den skotske nationalskaldens Robert Burns födelsedag med ett hejdundrans kalas där just haggisen utgör aftonens höjdpunkt. Efter lite undersökande bloggestik, eller i vart fall ett Wikipediabesök i ämnet, drogs linjerna för firandet upp. Svågern, med efternamnet Andersson, hade kvällen till ära en slips i den Andersonska tartanens färger och hustrun, som bott ett och ett halvt år i Skottland, läste såväl ”The Selkirk Grace” som ”Address to a haggis”. Sammantaget försökte vi efter våra förutsättningar efterlikna en ”Burns supper” så gott vi kunde och haggisen föregicks sålunda av ”scotch broth”, klassisk skotsk klar grönsakssoppa med korgryn och lammbuljong, och efterföljdes av ”tipsy laird”, en variant av trifle med whiskyindränkt sockerkaksbotten belagd med hallon, custard och vispgrädde. Cheddar diskuterades som potentiellt avslut innan måltiden påbörjades men när desserten väl var aväten var suget efter ytterligare skaffning obefintlig.
Utifrån diverse källor verkade det som om skotsk whisky är det enda tänkbara dryckesalternativet en kväll som denna och även om vi testade livets vatten får vi meddela att skotsk öl passade minst lika bra.
Redan när jag för några veckor sedan började höra mig för om möjligheten att få en haggis levererad till Burns Night fick jag klart för mig att svårigheterna för slaktaren att få tag i fårmagar skulle göra det svårt att få en traditionellt förpackad haggis. Tanken på att få den i en plasttub likt ärtsoppa eller risgrynsgröt gjorde att en del av mystiken kring haggisen riskerade gå om intet, hur mycket världsligare blir den inte om den ser ut som en refill av lingonsylt?
Jag lade i vart fall mina dubier kring ytterhöljet åt sidan, det är trots allt insidan som räknas, och beställde en haggis från välrenommerade Taylors and Jones, vars goda korvar jag sedan tidigare haft nöjet att prova. Eftersom de skickliga charkuteristerna är hemmahörande i Stockholm gjordes beställningen via deras ombud i Göteborg, Jane’s Place. Som seden bjuder bars haggisen in till ljudet av säckpipor, förvisso ad modum Spotify snarare än live, och vid korrekt ställe i ”Address to a Haggis” sattes kniven i densamma. All skepsis försvann blixtsnabbt då jag punkterade plasthöljet med kniven och de ljuvligt kryddiga dofterna från haggisen, bland annat en remarkabel timjansdoft, spred sig i rummet. Redan då insåg jag att denna rätt, denna ”chiftain o’ the puddin race”, sedan länge baktalats av folk med dålig insikt i brittisk kokkonst och som sannolikt aldrig smakat haggis; den smakade helt enkelt görgott! Och de klassiska tillbehören, potatismos kryddat med muskotnöt och kålrotsmos kryddat med ingefära ackompanjerade på ett ypperligt vis. Jag tänker dock inte hänga läpp för att jag inte tagit mig för att äta haggis tidigare utan istället se till att göra det oftare i framtiden och dessutom verka för att de som utan att ha smakat är skeptiska får möjlighet att ifrågasätta sin skepticism.
Sammantaget en mycket lyckad middag med gott sällskap, spirituell konversation och en ny favoriträtt.
Morgondagens vegetariska risotto spelar lyckligtvis i en helt annan division. Lyckligtvis ety det skulle blivit svårt att konkurrera med haggis.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Haggisen!

  1. Kling skriver:

    Du är för skön! (Till ditt kynne alltså, nåt annat vet jag ju inte… hehe) Ska bli spännande ikväll 🙂

  2. Lasse skriver:

    Hej.
    Kul att läsa om detta skotska fenomen, som jag jagat recept på sedan hur många år som helst. Jo, jag tänker fixa till den själv.
    Har beställt alla fårdelar utom magen, men enligt kompisar i Scotland, så funkar mage från ko lika bra. Och det är lättare att få tag i, även om allt måste beställas.
    Så nu väntar jag bara på besked om att hjärta, lever och lungor har kommit.
    Skall bli görkul och vi blir nog görkul efter att ha druckit whisky som måltidsdryck.
    Ett måste enl mina kompisar:=))
    Hat gôtt och bra / Lasse
    PS. På götteboska heter det gôtt, inte gött. Gött är när Stockholmare vill va märkvärdiga.

    • palsternackan skriver:

      Hallå!
      Jag förstår dig till fullo, det kulle vara väldigt roligt att testa att själva göra haggis, speciellt sedan jag smakat hur gott det är. Förstod på hustrun som att den vi fick var tämligen välkryddad så den dan jag själv gör ett försök skall jag inte hålla igen på timjan, rosmarin och vitpeppar. Jag tar gärna del av dina erfarenheter.
      Ha’re gö/ôtt!
      PS Jag vet inte varför jag brukar skriva ”gött” eftersom jag uttalar det ”gôtt”. Å andra sidan, ö:et i ”Göteborg” uttalas ju ”ö” medan det i ”Mölndal” uttalas ”ô” (eller ”u” för den delen) så den senare staden kanske i så fall borde skrivas ”Môlndal”? Vill man sedan ta steget fullt ut och efterlikna storebrors ”Go:teborg” landar man på ”Mo>lndal”. Japp – så får det bli! 😉

      • Lasse skriver:

        Hej.
        Skall naturligtvis tala om hur det blir när jag fått klartecken från leverantörerna. För säkerhets skull har jag 2 på g.
        Tips från skotska gränsen. Tat vackert med rosemarin. Gott, men kan ta över. Hade en salsiccia som var alldeles för mycket och den var ätlig, men inte vad jag kallar god. Så resten fick blandas i annat som krydda.
        Hatbra och må väl / Lasse

  3. Lasse skriver:

    Missade naturligtvis dom språkliga krumelurerna. Tror det finns nåt som sägevar, när och hur det skall vara. Får väl konsultera min släkting som var jättefena på detta.
    Hat igen / Lasse

Kommentera

