Hönssoppan med linserna. De mycket tunna plättarna med citronen, sockret, kanelet och smöret

En dimension hos Palsternackan som jag börjat uppskatta väldigt mycket är den stora mängd soppor som anbefalles. Av någon anledning lagar jag annars inte soppa särskilt ofta även om jag gärna äter det. Troligtvis är det bara gastronomisk slentrian, jag lagar min vanliga typ av mat med de råvaror, smaker och texturer jag lagat förr och med åren har det blivit allt mer sällan jag förnyat mig, inte minst i de fall jag inte lagar efter recept. Med Palsternackan slipper man ju dock tänka så mycket själv utan får på gott och ont finna sig i vad som blivit skrivet.

För dagen är detta hönssoppa med linser. De senare finns ju i flera upptänkliga varianter i på en ordinär stormarknad med den förra hittar man på sin höjd i frysdisken. Det var precis vad jag gjorde och då det var några år sedan jag senaste köpte en höna blev jag smått förvånad av hur pass mycket mindre välmatad än en kyckling den är. Utsökt fond gav det gamla fjäderfäet under alla omständigheter och lade på så sätt grunden för en god soppa. Röda linser, selleri, lök, tomatpuré och paprikapulver på det och saken var biff.

Som dessert – en tallrik riktigt tunna plättar med socker, kanel och citron. Smöret glömde vi visst av men det spelade ingen större roll, det smakade fräscht och gott.
Inför morgondagen förutspås piggvar, vi får väl se hur det blir med den saken.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

