Kycklingen à la Kiev

Läste någon stans att detta lär vara världens fetaste rätt. Det skall sägas att i Palsternackan är det ganska många pretendenter till just den tronen men friterad smörfylld kycklingfilé bör ju ha en viss chans att knipa såväl prinsessan som halva kungariket.
Själva grejen med Kyckling Kiev är att innesluta en cylinder av örtsmör i en väl utbankad kycklingfilé, panera ordentligt och fritera. När man sedan skär i kycklingen rinner det aromatiska örtsmöret ut över hela tallriken.
Trixet med receptet är att kapsla in smöret ordentligt i kycklingen och att få en riktigt tätslutande panad så att smöret inte läcker ut i förhand. Jag bankade sålunda kycklingfiléerna så tunna jag vågade med tanke på risken att slå sönder dem. När jag rullade in örtsmörscylindrarna överlappade förvisso inte kycklingkanterna överdrivet mycket men jag kände att det borde gå vägen. Den dubbla dubbelpanaden verkade stabiliserande på filéerna och efter att ha legat panerade några minuter kändes de riktigt fasta och färdiga för fritösen. Friteringen, min första sedan den ödesdigra oljekanonen under Trekungamiddagen, gick bra och kycklingarna fick härligt knaprig yta.
Efter att lagats färdigt nå
gra minuter i ugnen, en metod som rekommenderades i Dominika Peczynskis bok ”Östeuropas kulinariska hemligheter”, plockades kycklingarna fram och lades upp ackompanjerade av sallad. Jag tänkte instinktivt ”det är någon sorts avlång falafel” när jag såg min skapelse serverad. Denna chicken nugget på ryssfemmor såg nästan lite hotfull ut där den låg och lurade på tallriken, och det var tydligt att den dolde något under sin gyllenbruna skorpa. Jag tänkte det var säkrast att oskadliggöra den med ett enkelt knivstick och såg framför mig hur jag själv var en utomjording i färd med att obducera en till mitt rymdskepp nyuppbeamed jordling.
Under ytan fanns en riktigt saftig bit kyckling med ordentligt örtspäckad i kärna. Lite antiklimatisk var det kanske att skära igenom kycklingen i det att den utlovade smörfloden blott blev en liten rännil. Det visade sig nämligen att delar av smöret läckt ut på ugnsformen varför dessa g
enast hälldes på tallrikarna istället. Tror väl ändå inte att denna anrättning ens kommer in på tio i topp-listan på världens fetaste rätter men det smakade riktigt gott och texturerna kompletterade varandra utmärkt. Nästa gång får de dock gå klart i frityroljan så kanske smöret håller sig i schack.
Imorgon gör så inälvorna come-back i form av pölsa.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kycklingen à la Kiev

  1. Calleman skriver:

    Vad anbefaller Palsternackan den 8 mars?
    Måhända lite tidigt ute, men frågan känns ändock motiverat aktat dagens rätt, som likt timmerbråtar i en inlandsfors sätter sig på tvären i kranskärlen.

    Drar mig för övrigt till minnes att jag för ett par år sedan, å ett trevligt hak i Arild, serverades friterat smör till sparrisen. Inget kryddsmör eller örtd:o utan bara smör. Friterat.
    Var bara att dra sig tillbaka på smårummen och låta sig vaggas till ro av det rytmiska väsandes från halspulskärlen.

    • palsternackan skriver:

      8 mars är står ”Mor Selmas Semla” på menyn. Denna särskiljer sig från andra fastlagsbullar endast i det att den är exceptionellt välfylld med mandelmassa.
      Friterat smör? Var det någon sorts skal omkring?

      • Calleman skriver:

        Jo, det var ngn sorts panering alt. frityrsmet som höll de från början, gissningsvis frysta smörkuberna kubiska genom processen.

        Semla… Mmmm… Det blir ytterligare något att se fram emot.

Kommentera

