Pölsedagen!

Som sexåringt lekisbarn gick min hustru och de andra blivande ettakluddarna på studiebesök på den värmländska skola de skulle börja i till hösten.I skolan fick de bland annat äta skollunch, en upplevelse min fru delar med sig av än idag. Redan samma dag, nyss hemkommen från lekis, berättade hon för sin mamma om maten hon fått men visste alls inte vad den kallades. De kom fram till att det varken var köttfärssås eller pytt-i-panna utan något annat, något som varit så fantastiskt gott att hon tagit om mer än en gång och till slut blivit nekad ytterligare backning. Denna maträtt som hon aldrig tidigare smakat var pölsa, icke att förväxla med den här värmländska pölsan!
Pölsa kan väl knappast kallas ett vackert ord och de reaktioner jag fått av kreti och pleti på att jag ska äta denna föda har varit fyllda av skepsis. Det skall sägas att de som reagerat på detta vis många gånger likt undertecknad själva aldrig smakat denna maträtt. Pölsan, vars innehåll är sammanmalet och anonymt, verkar ha något att dölja. Oklart vad, men definitivt något tarvligt, något smutsigt. Troligtvis inälvor. Usch!

”In Sweden we call this pölsa” säger Stig-Helmer angående haggisen han serveras i ”Den ofrivillige golfaren” och för den som ställer sig avvaktande till pölsa faller det sig naturligt att även misstro haggis. Jag vet, ety jag har själv varit en av dem. I förra veckan botades jag själv medelst GBT, gastronomisk betendeterapi, från min haggisfobi och vips visade det sig dags att utmana gomen ännu en gång, nu med pölsa. Haggisen uppskattade jag mycket tack vare att den var välkryddad med timjan, rosmarin och vitpeppar och jag var tveksam till att en traditionell svensk rätt skulle vara så djärvt smaksatt. Eftersom det om haggisen sagts att ”Man gör inte haggis, man köper den” utgick jag från att detsamma gäller pölsa. I butikens speceriavdelning tronade en tämligen stor konservburk av klassist snitt, försedd med texten ”Norrlandspölsa” och jag köpte en burk för att testa hur varan var beskaffad. I innehållsförteckningen återfanns, bland helt ordinära ingredienser som vatten, korngryn och nötkött även svål, nötlever och nötnjure; dock ingen lunga. Sporrad av hustrun, som tyckte att burkpölsa kanske inte var det roligaste att bjuda våra middagsgäster på, började jag slå i kokböckerna efter pölsarecept. Döm om min förvåning när vare sig pölsan i Bengt Petersens ”Svensk Mat” (1980) eller den i ”Stora kokboken” (1943) innehöll några inälvor alls. I ”Mathistorisk” uppslagsbok av Jan-Öijvind Swahn deklarerades för övrigt att pölsa kan betyda antingen ”korv” eller ”lungmos” och eftersom det senare enligt Palsternackan skall avnjutas först till höst kände jag att det kanske var läge att ta det lugnt med inälvorna.
Lättlagat är en bra beskrivning på denna mat. Jag kokade rimmad fläskbog, färskt fläskkött och fläskhjärta, för någon form av inälva tyckte jag skulle med, med kryddpeppar och lagerblad ett par timmar, malde köttet, kokade korngryn i buljongen och tillsatte stekt lök och mejram. Voilá – pölsa!
I enlighet med Palsternackans anmodan serverades den med stekt potatis, stekt ägg, rödbetor och ättika. Den månghövdade skaran gäster som mangrant slutit upp för middag följt av Sveriges Mästerkock lät sig alls inte avskräckas av den något ovanliga kosten, en av dem blev såpass förtjust att han till och med fick med sig en doggy bag hem. Även dottern åt med god aptit och i förhållande till sin storlek var hon den som åt mest. Dottern var största Pölsan smakade helt enkelt bra, låt vara att haggisen nog var strået vassare.

Samtidigt som pölsan puttrade gjorde även morgondagens Bolognese så, mer om den i nästa inlägg.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

