Rödspättan – varför icke panerad???

Kanske borde dagens rubrik snarare vara ”Panerad – varför icke rödspättan???”.
När tösabiten och jag vaknade i morse låg ett kallt och klart Stockholm för våra fötter. Vi, eller snarare jag, hade ett enda enkelt uppdrag – att under dagen äta panerad rödspätta. Det föll sig naturligt att göra detta redan till lunch och jag började undersöka möjligheterna att få tag på denna maträtt. Fick ett antal tips och gjorde mig redo för avfärd då jag blev tillfrågad om att luncha tillsammans med herrskapet D. Bor man långt ifrån polare är det klart man tar tillfället i akt att träffa dem när möjligheten uppenbarar sig och skulle det visa sig svårt att uppbringa spättan på till buds stående lunchinrättningar fanns ju alltid möjligheten att laga den till middag.
Första föreslagna restaurangen visade sig inte servera någon spätta men å andra sidan var det fullsatt. På andra stället var det samma visa och vi begav oss mot ett tredje med tämligen små förhoppningar. Där fanns det dock både gott om plats och rödspätta på menyn. Varför den (spättan, inte menyn) icke var panerad vet jag inte men det kan ha berott på att den kom i form av räkfärsfyllda, pocherade rullader. Funderade på om detta skulle vara nog för att harmonisera med Gastronomariumet men lutade åt att så nog inte var fallet. Valde därför;
mea culpa, mea maxima culpa, den bakade fläsksidan, det fanns ju gott om tid att fixa spätta till middag. Fläsksidan var till belåtenhet men jag hade nog önskat ett knaprigt skinn på den.
Mätt och belåten efter fläsklunch och efterföljande fika gav jag mig av att införskaffa kvällens spätta då en mycket sällsynt möjlighet plötsligt uppenbarade sig. Jag fick ett erbjudande jag bara inte kunde säga nej till, oavsett konsekvenserna för Palsternackan. Herr S. mor är nämligen en riktig hejjare på att laga Wienerschnitzel och jag blev tillfrågad om jag inte ville komma hem till henne och pröva den. Hustrun, som i kväll var upptagen på annan middag, har till skillnad från mig haft det stora nöjet att sätta tänderna i omnämnda schnitzel tidigare och jag har på hennes vittnesmål förstått att om jag någon gång skulle få chansen att pröva den är ett nej inte aktuellt. Visst våndades jag flera sekunder innan jag tackade ja, skulle jag i och med detta svika Palsternackan? Stämplas som avfälling och bli utkastad i kylan med andra mindre ädla rotfrukter som kålrot och rotselleri? Men, tänkte jag, kan det verkligen vara Palsternackans avsikt att man skall missa fantastiska gastronomiska upplevelser av principskäl av typen ”jag SKALL äta panerad rödspätta idag”? Och förresten, är inte likheterna väldigt stora mellan dessa två rätter? Potatis och gröna ärtor passar ju utomordentligt till båda, citron förväntar man sig definitivt. För att inte tala om den smaskiga panaden som omsluter innehållet och bevarar dess safter, samt lyfter smaken genom att härbärgera delar av de kopiösa mängder smör man behöver för att lyckas? Det finns ju redan en ”Havets Wallenbergare”, har inte rödspättan förtjänat titeln ”Havets Wienerschnitzel”? Jo det är precis vad den har serrö!
Hur skall jag då på ett kortfattat vis beskriva den schnitzel jag i afton avnjöt. Ett enda ord, laddat med gastronomisk potential, räcker gott för att sammanfatta dess saftighet, smöriga knaprighet och kvaliteten hos kalvköttet: lukulliskt!
Varje dag kan dock inte bjuda dylika extravaganser, imorgon är det en helt vanlig onsdag med helt vanlig onsdagsmat – köttgrotta. Med det är klart det blir kantarellsås till, och Sveriges Mästerkock förstås.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

