Köttfärslimpan med sin kantarella sås

Köttgrotta är ett maträttsnamn jag alltid haft svårt att förlika mig med, mest på grund av dess utseende. Den är ju närmast en invers grotta, fyllningen man tar ut för att få själva det tomrum som benämns grotta.
Köttgrottans alternativa namn, köttfärslimpa tycker jag då är betydligt mer deskriptivt. Någon favoriträtt har det hur som helst aldrig varit för mig, och jag har aldrig riktigt förstått varför den för egen del så saftige biten Marvin Lee Aday tagit sitt artistnamn efter denna i mitt tycke sällan särskilt saftiga maträtt. När jag själv lagat färsrätter har mitt val sålunda fallit på annan mat än just köttfärslimpa så det blev faktiskt premiär för mig idag. Satsade på nötfärs och tryckte i lite finhackad gräslök och fransk senap för att få karaktär på käket. Tidsangivelser jag sett för tillagning av köttfärslimpa liknar misstänkt de för äldre tiders stekar så jag drog ner på tiden och använde stektermometer. Den ”kantarella såsen” blev möjlig tack vare burken med torkade trattkantareller samt rikligt med sherry som jag tycker går väldigt bra med svamp. Till detta klyftpotatis och röd paprika sauterad med vitlök och lite serranoskinka.
Trots min skepsis gentemot köttfärslimpa blev det inte så dumt och jag undrar om inte min bild av denna maträtts kvaliteter grundar sig på tvivelaktiga exemplar som lagats för lång tid.
Imorgon är det torsdag och med den ärtsoppa, få se om den smakar som vore den komponerad av Jim Steinman.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

