Den hederliga svenska Köttbullens Dag! Och mosets!

Mitt största gastronomiska föredöme när jag växte upp var min mamma. Hon testade nya recept hela tiden och för mig som varit glad i mat sedan unga år och själv tidigt blev nyfiken på att tillaga den var det väldigt inspirerande. Förutom nyheterna hade hon ett antal klassiker som återkom, men något hon till mitt förtret bara lagade en gång om året, till julbordet, var köttbullar. Köttfärsbiffar i olika varianter och med diverse kryddningar men mamma tyckte köttbullar var en allför arbetsintensivt för vardagsbruk. När jag blev gammal nog att själv få hjälpa till med inköp och tillagande av middag hemma lagade jag primärt sådant som annars inte serverades, som strömmingsflundror och stekt fläsk, men just köttbullar kan jag inte dra mig till minnes att jag bjöd på.
Jag testade idag ett knep en kollega berättat om – att pochera köttbullarna lätt innan stekningen så att de börjar hårdna och blir riktigt sfäriska vid stekningen. Jag gjorde detta med ungefär hälften av köttbullarna och stekte resten på vanligt vis. Vad jag kunde se blev det inte särskilt stor skillnad mellan de två typerna men så gjorde jag tämligen små köttbullar och rörde flitigt på pannan i början av stekningen. Båda typerna gav i vart fall goda köttbullar med spänst men ändå eftergivande möra. Dessutom ger köttbullestekning i gjutjärnspanna en härlig bas till välsmakande sås, en vara det blev rikligt av. En enkel och god middag till På Spåret, och utmärkt med öl till. Nu tar vi helg!

Kokte lax för ett par timmar sedan. Den har hunnit svalna ordentligt till lunch imorgon då det inte bara är maskerad utan även kall kokt lax med Hallandaise (sic!)!

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Den hederliga svenska Köttbullens Dag! Och mosets!

  1. Karin Eckerstein skriver:

    Det var väldigt roligt och smickrande att höra att jag bidragit till grundandet av all den kokkonst, som i dagsläget renderar dig en plats i Leif Mannerströms kök! Ja, köttbullsrullandet tärde på tålamodet, och ännu mer modstulen blev jag när bullarna knökades till under stekningen och förvandlades till pyramider. Först efter det att du flyttat hemifrån lärde jag mig en teknik, som är en variation på ditt eget tips: jag lät köttbullarna steka på bakplåtspapper i ugnen i 200 grader i en kvart – tjugo minuter. Sedan kan de få lite extra färg i pannan. Men någon riktigt köttbullsmamma blir jag nog aldrig… Hälsningar från Mamma
    Hälsningar från Mamma

    • palsternackan skriver:

      Nej köttbullsmamma kanske du inte blir men vad sägs om köttbullsfarmor? När jag rullade bullarna att tösabiten i sin stol och tittade på och härmade handrörelserna. Hoppas även hon absorberar lite föräldraförmedlad matlagarglädje.
      /Björn

Kommentera

