Recept 110224

Ostsufflé

2,5 dl mjölk
40 g smör
50 g vetemjöl
75 g riven vällagrad cheddar
100 g äggula
130 g äggvita
1 tsk citronsaft
salt
peppar
muskotnöt eller muskotblomma

Fräs mjöl och smör till en blond roux. Tillsätt den uppkokade mjölken och koka tills massan börjar släppa kanten likt en paté a choux-deg. Tag från värmen och rör ut osten. Tillsätt därefter äggulan och smaka av med salt, peppar och riven muskot. Vispa äggvitan och citronsaft till ett hårt skum och vänd samman med ostsmeten. Smöra en 1,5 l glasform och häll i sufflésmeten. Grädda ca. 25 minuter i 200°C, öppna inte ugnsluckan i början. Servera med en god sallad och dito bröd.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Recept 110224

  1. marcus älmefur skriver:

    hallå björn! är bara 15 år gammal och du har verkligen inspererat mig inom matlagning. Eftersom min ringa ålder så verkar nån suffle vara rimligt och göra. men fattar inte riktigt hur det ser ut eller smakar.
    skulle vara tacksam om du kunde lägga ut en bild på någon lätt och god suffle.
    tips till bloggen: skulle vara bra om du även visade recept på så kallad junior nivå. asså något lätt och gott och göra. det kan ju vara lite utvecklat för att det ska bli lite roligare” 🙂 tack på förhand// Marcus

    • palsternackan skriver:

      Hej Marcus!
      Vad roligt att jag inspirerat, jag blir riktigt rörd. Sufflé är festligt och kul att servera, har man inte gjort det tidigare är det bästa att testa på egen hand innan man bjuder gäster. Jag lagade katrinplommonsufflé 12 mars men har tyvärr inte fått upp receptet även om det ligger en bild den dagen, skall skärpa mig och prioriterar det. En sufflé skall vara väldigt lätt och luftig. Jag kan varmt rekommendera Jan Hedhs böcker för den som vill excellera inom desserter. Jag tror inte man skall låta sig hindras av sin ålder, bara man övar kan man laga vad som helst.
      Ha’re gött!
      /Björn

Kommentera

