Kalvlevern anglais

Tänk er en typisk svensk barnfamilj som samlas på fredagkvällen i skenet av en 46 tums full-HD Plasma TV (6790 kr, alltså en riktig Preisknüller) för veckans avsnitt av Let’s Dance. Det är inte bara för att se om Alexandra Pascalidou även denna vecka kommer vara en överlevare av kackerlackskaliber – de skall även avnjuta sin middag. Tänk då vidare barnens tindrande ögon då de sätter tänderna i – kalvlever anglais! Lever med bacon och kapris, klassisk svensk fredagsmysmiddag, vilken unge kan motstå det? Nej, självklart är det otänkbart; skall jag sätta pengar på vad barn och deras föräldrar äter en godtycklig fredagskväll ligger pengarna solklart på tacos. Det är ju inte vare sig lever eller någon annan sorts inälvsmat Kronfågel försökte konkurrera med när de skapade ”kyckling på fredag” – på fredagar är det tacos som gäller, punkt slut.
Inälvsmaten har nog inte svårt bara på veckans sista arbetsdag, varje dag torde vara en utmaning för levern, njuren och de andra sköna lirarna. Just för dagen får i vart fall levern en chans av Palsternackan. Undertecknad har aldrig lagat till lever av något däggdjur tidigare och i ärlighetens namn knappt ätit det. Har faktiskt knappt ens ätit lever och när jag smakat det har det snarare rört sig om levergrytor än hastigt stekta skivor av kalvlever, och dessa har inte precis fallit mig på läppen. Det är förvisso bacon och kapris som ligger bakom själva i kalvlever anglais men för dagen fick även stekta klyftor av syrligt äpple och rödlök ackompanjera kalvlevern. Lite skeptiska var såväl hustrun som jag när vi satte knivarna i levern. Första tuggan visade sig dessutom innehålla en osympatisk hård bit. Nog hade jag noterat blodkärlen i leverskivorna när jag saltade och pepprade dem men jag underlät att skära bort dem då jag inte ville förstöra skivorna. I övrigt var det nog även lite hinna kvar på kanten av levern, något som inte heller det var av godo för konsistensen. I övrigt smakade det riktigt bra, kalvlevern var en positiv överraskning som jag gärna lagar igen. Men nästa gång skall jag putsa den bättre och göra ännu mer sås.
Många lördagar i Gastronomariumet är soppdagar, så även imorgon. Då är det purjo- och potatissoppa som gäller, och till den gratinerad ostsmörgås.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kalvlevern anglais

  1. hans skriver:

    För kalvlever brukar det väl inte betraktas som direkt nödvändigt men jag tycker trots allt att även dess smak blir mer tilltalande om man låter den ligga i mjölk ett antal timmar (eller över natten). Som du själv konstaterar gör man klokt i att putsa bort alla hinnor och blodkärl. Om en rätt stekt skiva lever har alla förutsättningar att bli fantastiskt mör, blir hinnorna och kärlen en desto jobbigare kontrast.

    I din tolkning av rätten hade du även smörstekt äpple. Detta tillbehör brukar jag ge en mer framträdande roll i en annan rätt med stekt lever. Då kompletterad med en generös driva riven pepparrot. Det brynta smöret, sötman och syran i det karamelliserade äpplet och stinget i pepparroten hanterar fint de leverkaraktärer som när de får för stort spelrum blir ganska jobbiga.

    Ett annat sätt att hantera leversmakens baksidor är att ta fasta på Apelgrens uttalande: ”Räkor däremot, de e gôtt!” Med ett kilo räkor och en flaska vitt vin upplever man inte alls några svåra levertoner. Som skaffning vid en tidig dejt brukar många därför, trots att risken finns att man blir anklagad för att vara konventionell, hävda att just räkor är helt överlägsna olika tillrättningar av lever från nötkreatur.

  2. En annan Hans skriver:

    F.ö. vill jag gratulera till det nya namnet till nästa stora vitvarukedja:”Preisknüller”, som har alla möjligheter att bli en s.k. kioskwälter

Kommentera

