Raggmunkarna i fläsksällskap samt Slottssteken med gurkan och de rårörda lingonen

Jag har en generellt sett ganska positiv inställning till tillvaron. Till exempel tar jag gärna ut segern i förskott av den enkla anledning att det annars är en överhängande risk att det inte blir någon seger att ta ut över huvud taget. Ett område jag hyser särskilt mycket optimism inom är hur mycket jag kan hinna med att åstadkomma på en given tidsperiod. Ett typiskt fall är att jag innan jag blev föräldraledig trodde att jag under det kommande halvåret skulle ha tid att skriva en bok, i verkligheten fick jag tid att läsa en bok. I det aktuella fallet var det tänkt att raggmunkarna skulle avnjutas till lördagslunch eftersom ett restaurangbesök i goda vänners lag var inplanerat till kvällen. På något märkligt, men tyvärr allt för känt vis, blev det dock inte av att uppfylla Palsternackans ödmjuka men fasta bud om raggmunkar. Vi skulle ta en drink hemma innan utgången men handling, städning och för den delen ett litet mått lättja kom emellan. Ett misslyckande måste erkännas, något av en förlust rentav. Å andra sidan kan man fundera på vem som egentligen förlorar på att inte äta raggmunkar med fläsk en lördag i mars? Alla och envar – det är ju hur gott som helst och i ärlighetens namn inte det minsta svårt att laga. Löjtnant D, som jag lunchade med till ”Rödspättan”, arbetade vid ett tillfälle på ett fartyg där det tjänstgjorde en värnpliktig kock som var riktigt vass på just stekt fläsk med raggmunk. Andra maträtter ställde stundtals till problem för denne flottans fräcka filur men gick det inte att uppbåda någon annan skaffning kunde han alltid spela sitt säkra kort. Något av en ”one trick pony” var han måhända men om man nu bara skall kunna en maträtt är ju raggmunk och fläsk ett utmärkt val.
Vad göra om man missat att laga en Palsternacksrätt en dag. Givetvis får man laga två måltider dagen därpå! När man gör med lunch idag som med middag igår och äter på restaurang blir det sålunda bara att till middag ta båda dagars måltider i följd. Raggmunk med fläsk och därefter slottsstek med pressgurka, lingon, potatis och gräddsås kan dock bli lite väl mycket föda för en kväll. Gjorde således miniraggmunkar, eller skall man säga raggnoviser, i plättjärn och lade på lite stekt fläsk, rårörda lingon och salladslök. Blev både snyggt och gott med miniraggmunkarna, kan tänka mig att servera dem som tilltugg vid någon bjudning då man börjar aftonen med pilsner och häng i köket. Slottsstek är en maträtt där hemligheten ligger i den med ansjovis smaksatta såsen. Redan i samband med Rensteken behandlades ämnet överstekt kött och behov av gräddig sås. Att genomsteka en styckdetalj som fransyska tycker jag är ett väldigt dåligt, näst intill respektlöst sätt, att använda råvaran. Såväl stek som matgäst förtjänar ett bättre öde än så, men däremot tycker jag grädden passar bra i såsen i det här fallet. Den sticker ut lite från den ordinära gräddsåsen med mycket lök i basen, ansjovis som primär smakgivare och ättika som syra. Och nog fungerade såsen alldeles utmärkt med det rosa köttet.

”Resten är historia” brukar man säga men för tillfället ligger faktiskt resten i framtiden och samtidigt i kylskåpet. Imorgon serveras nämligen ”Ragun på resterna av söndagssteken”.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Raggmunkarna i fläsksällskap samt Slottssteken med gurkan och de rårörda lingonen

  1. Linda skriver:

    Vilken fenomenalt trevlig blogg du har. Jag läser inläggen med mycket nöje, dels för att jag gillar mat men inte minst för att du skriver både underhållande och personligt.

    Tack!

  2. Smådjurspansargeneralen skriver:

    Raggnoviserna ser synnerligen läckra ut! Mycket innovativt.

Kommentera

