De grillade fläskkotleterna med den gräddbakade löken

Kotlettfrisyr har aldrig varit min kopp te, däremot har jag sedan barnsben varit väldigt förtjust i fläskkotlett. När jag var riktigt liten och bodde ensam med min mamma största delen av tiden var det alltid lite festligt när vi åt fläskkotlett, extra lyxigt blev det de gånger kotletterna styckats så att en bit av filén kom med. Måhända har jag fel i detta men jag har för mig att det var vanligare med den sortens styckning förr än nu, men med lite tur kan man få det hos en bättre charkuterist.
När jag blev lite äldre och min styvpappa kom in i bilden lagade han inte sällan fläskkotlett. Favoritvarianten var rosmarinkryddad kotlett med ”tunisisk sallad”, en tzatzikiliknanade gurksallad med gräddfil och cayennepeppar, ett av de recept som jag själv lagade när jag fick eget hushåll.
Favoritcharkuteristen Wings kunde erbjuda ett par fina rosenkotletter, alltså de välmarmorerade kotletterna skurna från strax bakom karrédelen. Med den styckningsdetaljen kan det av naturliga skäl inte bli tal om någon filébit, eftersom filén sitter längre bak, men det kan vara värt att offra på den högre fetthaltens altare. Det är ju så med fläskkotletter att hur goda de än är kan det vara lite svårt att bibehålla kotletternas saftighet när man steker dem, är man inte försiktig kan de bli lite torra. Ett beprövat knep för att avhjälpa det är att panera dem först, något som för dagen inte var aktuellt eftersom Palsternackan tydligt föreskrev grillade fläskkotletter och inget annat. Oftast steker jag bara kotletterna i vanlig panna, gärna med rikligt med smör att ösa dem med, och att elda upp kolgrillen för ett par fläskkotletter verkade aningens övermaga en fredag då man vill ta det lite lugnt. Grillpannan stod dock till tjänst, och för att avhjälpa det potentiella problemet med torra kotletter lät jag dem blott få önskad yta med grillränder i pannan varefter de stektes färdigt i ugnen. Men långt innan dess hade jag brynt några hela schalottenlökar som gräddbakades långsamt i ugnen med timjan, vitlök och persilja och lagerblad. Tillsammans med stekta äppleklyftor och en sås på lökgrädden blev kotletterna med sina lökar en härlig liten fläskfest, tack för maten Palsternackan!

Det var inte särskilt länge sedan det vankades ostsufflé i Gastronomariumet, imorgon är det dock dags för en annan gammal suffléfavorit, katrinplommonsufflé.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

En kommentar till De grillade fläskkotleterna med den gräddbakade löken

  1. Susanna skriver:

    Ååå. Pappas tunisiska sallad. Nästan så att jag längtar efter fläskkotlett… Undrar om salladen skulle kännas lika god och exotisk idag, har inte ätit den på minst 15 år. Men på 80-talet var den ju höjden av lyx.

Kommentera

