Vitlingen Jackson

Vitling är en fin fisk som jag tyvärr inte äter allt för ofta. Lite kanske av samma orsak som att jag sällan äter makrill ens under säsong, båda dessa fiskar bör vara extremt färska för att man skall få ut det bästa av dem och det är sällan de är så nyfångade i handeln. Fiskar man själv däremot är det andra bullar, då snackar vi rena delikatesser. När jag var yngre hade min pappa båt i Björlanda Kile småbåtshamn på Hisingen och på somrarna dörjade vi då och då i Nordre Älvs fjord där just vitling var en av de vanligaste arterna. Det var sällan några stora fiskar men jag kommer ihåg att en av mina systrar vid ett tillfälle drog en halvkilosvitling när hon lånade ett av mina spön. Eftersom hon höll längst ner på spöet när det nappade blev det till att börja men en så rejäl hävstångseffekt att vi trodde det var ett riktigt monster i andra änden av linan men när hon bytte grepp blev det lättare att få upp firren.
Så långt själva vitlingen, vad är då det här med Jackson? Det finns ju massor av egennamnsrätter ur det gamla franska köket men denne Jackson har jag ingen aning om vem det kan ha varit. Palsternackans fingervisning, en teckning betitlad ”Jackson som yngel” och föreställande en långnäst, jo-jo-försedd yngling iklädd scoutkläder, säger ganska lite om mannen vars namn definierar aftonens vitling. Det orakel som betitlas Google hjälpte föga, sökningarna på dagens rätt hänvisade rakt tillbaka till Palsternackan, tydligen har omvärlden annat för sig än att fundera kring Jacksons vitling. Förutom teckningen på den unge herr Jackson hänvisas i Palsternackan till ”Gastronomisk Handbok” skriven av en viss Karl Blunck. Jag har en löjlig massa kokböcker och annan litteratur om mat och dryck i bokhyllan men någon Gastronomisk Handbok hade jag inte tidigare hört talas om. Palsternackan sammanfattade förvisso själva vitlingreceptet men såsens beskaffenhet var minst sagt oklar. Utan Bluncks vägledning verkade det här med såsen som en svår nöt att knäcka och det kändes inte helt bra att gissa på den punkten. Kom dock ihåg att den gode M, en av hustruns gamla kursare, nämnt något om Gastronomisk Handbok på Facebook och han ställde generöst upp och bistod mig i min rådvillhet. Fick sålunda hjälp att dechiffrera Bluncks ”sås fines herbes blanc” som en vitvinssås med persilja, körvel, dragon och schalottenlök. Därmed var saken biff; vitlingfiléerna pocherades i örtig fiskbuljong och vitt vin, smålökar fick svetta i smör och fisken överhälldes med den nyss nämnda såsen. Som tillägg, utöver Bluncks ordination, serverades en puré på blomkål och potatis. Riktigt gott smakade det, milda fina toner, bra örtighet och mjukt på gränsen till guldbröllopsmat. Bra käk ur Palsternackan, helt klart måste jag komma över ett eget exemplar av Gastronomisk Handbok.
Morgondagens mat erbjuder inga större bryderier då det är rimmad oxbringa på matsedeln, med rotmos förstås.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vitlingen Jackson

  1. Smådjurspansargeneralen skriver:

    Bäste!
    Namnet på dagens rätt fick mig (inte osökt) att associera till den relativt nyligen bortgångne estradören Michael Jackson. 1987 kom 3:e soloskivan Bad och videon (av Scorsese) skapade rubriker då hr Jacksons hudfärg verkade blekare i den än tidigare. Kan det röra sig om en ordlek inspirerad av kvällspressens s k löp -87?

    • palsternackan skriver:

      Dito!
      Även undertecknad funderade på om namnet på dagens rätt kunde ha något med nämnde sång- och dansman att göra även om jag inte hade en på långa vägar lika sofistikerad och väl underbygd teori kring namnet. Vad jag dock glömde nämna är att Karl Bluncks Gastronomiska Handbok, där termen Vitling Jackson återfinns, publicerades första gången 1932. Vill på intet vis påstå att detta kullkastar ”vitiligospåret”, det jämställer blott Blunck med Nostradamus.

Kommentera

