Några tankar kring Sveriges Mästerkock – eller – Oxbringan kommer tillbaka! Som pytt

Palsternackan, alltså den här bloggen snarare än rotfrukten, handlar ju om att se hur pass väl det går att äta efter ”Vanliga palsternacka för gottegrisar året 1987” och förmedla resultaten och lite andra mattankar. Just pytt i panna är ett ämne som avhandlades redan 5 januari och oxbringan för blott ett par dagar sedan. Dagens pytt, med rimmat fläsk och wienerkorv utöver bringa, potatis och lök, kanske inte tillförde så mycket nytt för den gastronomiska diskursen men utgjorde adekvat och välsmakande bukfylla inför senaste avsnittet av Sveriges Mästerkock. Det senare brädade dock pytten med råge. Med anledning av att det blev mitt sista framträdande i rutan tänkte jag bryta lite mot den gängse Palsternacksnormen fokusera på programmet snarare än kvällens måltid.

Jag vill börja med att berätta att det har varit väldigt roligt och givande att vara med i Sveriges Mästerkock och jag skulle inte vilja vara utan upplevelsen. När jag väl hade kommit så långt som till inspelningarna i Stockholm och klarat mig utan att åka ut första veckan började jag fantisera om vilken sorts kokbok jag skulle skriva om jag tog hem spelet. Nu blev jag inte fullt så framgångsrik som i mina våta gastrodrömmar men jag är glad att jag kom sjua bland så goda medtävlare även om jag naturligtvis hade velat ta mig hela vägen till final.

Vad var det då som var så bra med att vara med?
För det första – de sociala aspekterna. Vi hade väldigt roligt under inspelningarna och jag fick nya vänner som jag hoppas behålla för resten av livet. När man i en grupp utsätts för gemensamma prövningar kan man i gynnsamma fall växa tillsammans och det var precis vad som hände.
För det andra – jag fick se hur det går till att göra TV. En väldigt intressant upplevelse att se hur det går till och hur skickliga de inom produktionen är på att väcka känslor inte bara i TV-soffan utan även i studion. Jag trodde nog inte jag skulle bli så emotionellt påverkad men de slog an sträng efter sträng.
För det tredje – jag har utvecklats gastronomiskt. Främst genom diskussionerna med mina medtävlande och när proffs som Sayan Isaksson, Conrad Tyrsén, och Leif Mannerström demonstrerade och man fick möjlighet att ställa frågor. När det gäller juryns kritik tyckte jag att den i många fall hade kunnat varit betydligt mer uttömmande och nyanserad om avsikten var att få deltagarna att växa som matlagare, misstänker dock att mer uttömmande kritik var något produktionen inte prioriterade.

Att idag inte gå vidare var naturligtvis väldigt tråkigt men i gengäld hade jag inte kunnat gå till elimineringen i bättre sällskap. Som grädde på moset blev det lite kaoasartat under inspelningen i det att produktionen tyckte Conrads ursprungliga rätt; tre chokladrullar fyllda med i tur och ordning karamelliserad mjölkchokladmousse, hallon-marshmallow och rårörda hallon och omgivet av vulkansocker och chokladsnö var en alltför komplicerad och tidsödande rätt att lägga på recept.nu. Istället för denna, i mitt tycke extremt värdiga utmaning, förändrades receptet två gånger under dagen och blev till slut som man kunde se på TV. Moussen är alltså avsedd att inneslutas i en chokladcylinder så det var inte konstigt att den flöt ut på tallriken, Conrad hade gjort sin egen flera timmar innan han fick möjlighet att spritsa ut den så den höll formen betydligt bättre.
Nåväl, det blev en lång och tålamodsprövande dag men med Louise och Jessica vid min sida kändes det lättare, vi höll ihop och skattade åt det hela så gott vi kunde – en tre amigo trio kan man inte ha itu!

Jag är väldigt glad och tacksam för den stora entusiasm och det starka stöd jag fått från bekanta såväl som helt okända människor. Tack! Och tack till min familj, släkt och vänner som gjorde mitt deltagande möjlighet!

Vill för övrigt önska mina medtävlare lycka till i det fortsatta tävlandet! Skall bli väldigt roligt och spännande att kolla in kommande utmaningar. Hörde förresten av Leif Mannerström att han hade skrivit på för ytterligare en säsong så det ser man fram emot.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Några tankar kring Sveriges Mästerkock – eller – Oxbringan kommer tillbaka! Som pytt

  1. Lycka till med din gastronomi i framtiden, du har gjort ett bra jobb.
    Fredric Andersson

  2. Louise skriver:

    Du är världens bästa skribent och matlagere! 🙂 Roligt att läsa och jag känner igen mig i många fall när du beskriver allt om Sveriges Mästerkock. Tack själv för en superrolig resa! Så kul att fått lära känna dig! En tre amigo trio håller ihop i alla lägen. Trevlig helg (idag är det våffeldagen och då får man äta hur många våfflor man vill!) /Louise

    • palsternackan skriver:

      Tack, jag gör så gott jag kan! Ja det var en otrolig resa, lite jobbig under stundom men över lag väldigt kul och inspirerande. Och tack själv Louise, det var fantasisk givande att lära känna dig med! J ikväll blir det våfflor, även på Palsternackan.
      /Björn

  3. A-K skriver:

    Synd att du åkte ut ur tävlingen! Alldeles för tidigt om du frågar mig… Du var väldigt underhållande att se i rutan och verkar vara väldigt duktig. Lycka till i fortsättningen!

    • palsternackan skriver:

      Tack för dessa vänliga ord! Ja jag hade gärna hängt med längre men det gick som det gick. Har tänkt ganska mycket de senaste dagarna på vad man kunnat hitta på med gösen, att stoppa korv i simblåsan är den mest extrema grejen jag kommit på. Lätt att vara efterkolok dock, det är ju fyra månader sedan man stod där med fisken.

Kommentera

