Den räkfyllda Avocadon (SURSTEKEN! VÄND!)

Räkfylld avocado är en rätt jag lagade en av de första gångerna jag ordnade fest på egen hand. Det hela utspelade sig en nyårsafton under gymnasietiden då jag hade lägenheten för mig själv medan mamma, styvpappa och lillasyster var ute på lantstället, och jag skulle fira med några klasskompisar. En av polarna hade dessutom flickvän och hon skulle ta med ett par tjejkompisar för att bryta den i övrigt manliga hegemonin. För egen del hade jag aldrig haft några framgångar med flickor men hoppades nog göra gott intryck medelst mina gastronomiska färdigheter. Minns inte exakt vilken variant på fylld avocado som stod på menyn den aktuella aftonen, eventuellt var det Carl Butlers variant med grönmögelost och valnötter.

Ett fenomen länge lidit av är att jag ofta sover dåligt natten innan jag skall ha kalas och vaknar tidigt, eventuellt tog detta sin början just den nämnda nyårsaftonen. I vart fall var jag uppe tidigt den dagen och förberedde för fulla muggar. Kommer inte ihåg särskilt mycket av aftonen, vad vi åt förutom avocadohalvorna etc., men några amorösa eskapader blev det i vart fall inte tal om. Till följd av den långa vakenheten och kanske även värdskapets anspänning blev jag mycket trött framåt småtimmarna och vaknade liggandes på den tämligen obekväma hallmattan av att gästerna var på väg hem.

Kan inte dra mig till minnes att jag därefter serverat några fyllda avocadohalvor när jag bjudit på middag, däremot har jag blivit bjuden på det själv på sittningar under studietiden. Hemligheten bakom denna tämligen enkla rätt är naturligtvis en perfekt mogen avocado och ehuru detta är fullt möjligt att uppnå med en handfull gäster är det i princip omöjligt när man är 70-80 personer. Risken är stor att man får man en stenhård och smaklös avocado och får koncentrera sig på dryck och konversation i väntan på huvudrätten.

För dagen fick avocadon ta rollen av vickning snarare än förrätt till middagen och då den förtärdes i ensamhet fick konversationen ersättas av denna monolog. Fiskhandlarens löften om att räkorna var bra infriades, när jag smakade på en i fiskdisken tyckte jag den var aningens salt, men tillsammans med den krämiga avocadon, créme fraice och en försvarlig dos färsk chili blev de små gynnarna utmärkta. Kombinerade detta med en flaska Rodenbach Grand Cru vars höga syra gör att den funkar utmärkt till skaldjur, något Systembolaget verkar ha missat i sin matmatchning.

Tursamt med en såpass lättlagad rätt som fylld avocado eftersom det är läge att lägga krut på lördagens herrmiddag. Sursteken – vänd!

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

