Sveriges Mästerkocks kulmen eller Den ugnsstekta Kummeln

För dagen hade Palsternackan kummel på menyn, ugnsstekt sådan. Kummel är inte så dumt men av någon anledning är det tyvärr sällan jag äter det. Kommer ihåg att jag lagade det någon gång i min första egna lägenhet, säkert för att bjuda mamma på. Då var den också ugnsstekt och med rikligt med torr vermouth i såsen. Kunde inte dra mig till minnes var just det receptet tog vägen, det är sisådär 15 år sedan jag serverade det. Den gången var det kummelfiléer men i 1987 års tappning var ”Ugnsstekt kummel” säkerligen en hel firre. Hel och ugnsstekt får mig att tänka på den ugnsstekta kycklingen från Vårdagjämningen som blev så otroligt saftig. Att undvika att stycka upp och filéa djur för att istället laga dem hela är naturligtvis ett smart knep för att bibehålla fuktigheten, men av olika skäl var det inte grejen för mig just idag. Slog sålunda till på en kaxig bit kummelfilé och för att få rikligt med fukt i anrättningen ugnsbakade jag den inslagen i aluminiumfolie med färsk lök, fänkål, stjälkselleri, citron och smör. Det blev otroligt lyckat, saftigt, vitt fiskkött med milda men aromatiska tillbehör. Och en weissbier till visade sig vara helt rätt.

Men varför ville jag då inte laga hel kummel, och hur kom det sig att det blev weissbier istället för det goda Mölndalsvattnet? Ja det senare är väl egentligen inte så konstigt, men mitt val av filé var helt enkelt ett utslag av lättja – jag ville ha något lättätet utan benplockande som skaffning till finalen av Sveriges Mästerkock. Filé är snabbt nog att få klart under det korta, i afton faktiskt obefintliga, tidsspann mellan det att dottern somnar och Sveriges Mästerkock börjar. Och eftersom benen var ordentligt bortplockade redan då jag lade mina smutsiga små fingrar på fisken var det ingen risk att jag skulle missa slutet på grund av att jag satt ett ben i halsen vid åsynen av Morbergs kalvtunga.

Tyvärr missade jag första finaldagens inspelning så fruktkakan och abborren var extra intressanta delar. Jag anlände till Stockholm med ett försenat tåg mitt på natten men Adam och Maximilian mötte upp på stationen och sedan partajade vi tre lite på Adams rum. Några timmars sömn blev det trots allt och när jag anlände till inspelningen dagen därpå visade Morberg upp sin privata sida genom att hjärtligt hälsa mig välkommen, tror det var andra gången sedan inspelningen startade som jag upplevde att han inte spelade rollen av ”Per Morberg”. Om möjligt ännu mer anmärkningsvärt var juryns påskkycklinggula accessoarer. De var lustiga då, strax efter Lucia, men gav en fingervisning om när programmet skulle sändas.

Uppe på läktaren var stämningen lite dämpad så jag körde ett ”Vi som är från Göteborg, åker aldrig hem med sorg” vilket väl i någon mån efterföljdes av en mer avslappnat atmosfär. Under själva tävlingen var det verkligen inte lätt att sia om utgången, båda körde sitt eget race. Sammanräkningen blev precis så spännande som på TV, låt vara att det tog avsevärt längre tid under inspelningen.
Med ovisshet in i det sista nådde så den flera månader långa resan med Sveriges Mästerkock sin kulmen i det att vinnaren korades – Louise! Jag kan verkligen inte tänka mig en värdigare segrare, Louise har en otrolig känsla för mat, hon är proffsig i tillagning och upplägg och vann flest tävlingar av alla under inspelningen. Att vi blev goda vänner under inspelningen är inget som påverkar hennes värdighet som vinnare, däremot blir man ju glad när det går bra för ens polare. Grattis Louise!

Imorgon är det torsdag och alla är vinnare, alla som njuter säsongen sista ärtsoppa. Med lite tur får jag dessutom äta av mammas pannkakor. De bästa.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

