Säsongens sista ärtsoppa!! Pass på!

Säsongsfinal för ärtsoppan, efter dagens måltid dröjer det till hösten innan ärtor med fläsk åter serveras enligt Palsternackan. I ärlighetens namn är det dock en del av samma väl tilltagna sats som jag kokade till 13 januari, ärtsoppa är ju paradexemplet på mat som vinner på att lagas i stor mängd och jag tycker den tål infrysning och upptining riktigt bra. Praktiskt också att ha ett par portioner soppa i frysen att ta fram och tina vid behov, det ger lite stordriftsfördelar till ett klassiskt långkok.

Mycket tydligt just idag då jag var ledig och hade en del att stå i under det att tösabiten blev passad av sin farmor. När min mamma ändå var i huset såg jag dessutom möjligheten att få hennes goda pannkakor till efterrätt. Detta var mat jag inte sällan åt som barn men när jag flyttade hemifrån tyckte jag nog att det var lite svårt att själv steka dem. Fick ingen ordning på det där förrän jag kom över en pannkakslagg och fick till schysta pannkakor. Mamma hade alltid stekt i vanlig gjutjärnspanna, en metod jag tyckte var svår inte minst med tanke på de relativt höga kanterna på mina stekpannor. Men trots allt är det något speciellt med just mammas pannkakor och då hon tyckte ärtsoppan jag lagat smakade bra blev det ett mycket gott byte.

Imorgon beger vi oss till Karlskoga för att hälsa på familjen R och kolla om de uppskattar Palsternackans långfredagsmat med rökt lax, spenat, förlorade ägg och Dopf. Skål!

 

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

