Kycklinglevergrytan

Kycklinglevergryta, hur lagar man en sådan måntro? Vad tänkte Palsternackans skapare när de kom på dagens måltid? Den är ju ganska ”snäll” i smaken, kycklinglevern, vilket gör den lämplig som ”nybörjarlever”. Det var under alla omständigheter den första sorts lever jag själv lagade, som mousse serverad med kanelstekta russin. Men nu var det gryta på menyn och jag tänkte att kycklinglevern nog borde trivas i mustigt sällskap.

Förutom kycklinglever, schalottenlök och skogschampinjoner tänkt använda en bit rökt fläsk och en rejäl dos portvin i grytan. Fläsket visade sig dock ha åldrats helt utan värdighet och blivit luden nog att säljas som hamster. Inventerade kylen på icke-luddiga ingredienser och fann en bit lufttorkad chorizo. Beslöt mig för att ändra inriktning totalt och istället för portvin ta en generös skvätt torr sherry, tomat, vitlök och lite svarta oliver. Det som började med dålig kylskåps-research resulterade i att jag ifrågasatte mitt invanda sätt att använda en viss råvara. I det att jag prövade för mig nya råvarukombinationer uppstod en ny rätt, en som jag gärna lagar igen. Funderade ju igår på huruvida kycklinglevergrytan skulle falla lika väl ut som renskavet med äggröran, det gjorde den. Imorgon är det dock en ny utmaning i ”den vegetabiliska lasagnen, där kött flytt för spenat”.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kycklinglevergrytan

  1. Smådjurspansargeneralen skriver:

    Bäste Palstersnackare! Du refererade till kycklinglevermousse med sultanrussin och kanel. Har goda minnen av detta från författarhelg inför Kalabaliken i Bender. Har tänkt på den moussen då och då. Har du möjligen recept någonstans? Gourmet?

  2. Karin Eckerstein skriver:

    Förutom att den där grytan låter mycket god, kan jag meddela att kokboken från Sveriges Mästerkock ligger på köksbordet på mitt jobb och har inhämtat mycket beröm och intresse. Sillrätterna hör till det som fått många kommentarer.
    Hälsningar från Mamma

Kommentera

