Böcklinglådan med sin nyklippta gräslök

Med en tredjedel av Gastronomariumet genomätet börjar en del av Palsternackans mat dyka upp ånyo i bitvis ny skepnad. En slags gastronomiska zombies, levande döda maträtter som tar över matbordet. Böcklinglådan, kan man fråga sig, hur skiljer den sig från ”Den frästa böcklingen med grädden som får koka in”? För att det skall bli låda av maten måste den nog allt lagas i ugn så just hur tillagningen går till är en viktig distinktion mellan rätterna. Många lådor är ju mer kompletta maträtter och det finns mängder av böcklinglåderecept med ingredienser vid sidan av böckling och grädde, såsom potatis, ägg, jordärtskockor.

Under alla omständigheter har jag själv aldrig tidigare hängivit mig åt böcklinglådelagande så jag kände att jag startade med en ren duk. Närmade mig ämnet lite försiktigt, lite trevande. Istället för att ge mig huvudstupa ut i en Carêmesk böcklinglåda av gigantiska proportioner gick jag lös på en enpersonslåda på allra enklaste vis; i botten ett lager färsk lök, däröver en rensab böckling, en skvätt grädde, lite smör, svartpeppar och en gnutta ströbröd. Stack i en näve dillkvistar men glömde visst den föreskrivna gräslöken. En sväng in i ugnen och sen blev det snabb uppladdning inför en stunds dagisinskolning. Gott, men nästa gång skall jag ha tiden att låta den vara i ugnen lite längre. Å så får jag komma ihåg gräslöken. Imorgon: gazpacho.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

