Svenska Pannan med njuren, kalvköttet och fläskfilén

Svensk panna – husmanskost som kanske serverats mer på krogen än i hemmen och som, i vart fall enligt Leif Mannerström i ”Husmanskonst”, idag är utrotningshotad. Får tillstå att jag själv inte bekantat mig närmre med denna maträtt förrän just idag och sålunda kanske varit en del av problemet. Det är lite sjömansbiffstuk över svenska pannan i det att lök och potatis kokas mjuka i buljong och öl. Klassisk kött är som titeln ger vid handen mört fläsk- och kalvkött samt kalvnjure. Lagad på traditionellt manér låter man köttet koka med lök och potatis så att de blir genomkokta. Personligen tycker jag att det är ett närmast oansvarigt sätt att behandla möra och relativt kostsamma styckningsdetaljer som fläskfilé, kalvnjure och kalventrecôte.

Nej, om den svenska pannan skall överleva är jag övertygad att den måste anpassas till nutidens tillagningsmetoder. Att koka lök och potatis i buljong tycker jag funkar även 2011, det blir bra smak på grönsakerna och med rikligt med persilja tillsatt i buljongen i serveringsögonblicket får maten fin fräschör. Men fläsk- och kalvköttet stekte jag i panna och lagade klart i ugnen, och njuren fick klara sig men enkom spistillagning. Blev riktigt nöjd med maten; det blir ganska subtila smaker, milt och lite vårigt. Skall jag drista mig till någon negativ kritik är det en lätt stallighet hos njuren men hustrun tyckte mest jag var sjåpig.
Hoppas för övrigt att majvärmen skonat några späda nässelknoppar för imorgon är det dags att koka soppa.

 

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

