Nässelsoppan med hårdäggen och den gratinerade Gruyèremackan VÅREN ÄR HÄR!

Nässelsoppa är ett av de säkraste gastronomiska vårtecknen och den avhandlades redan i samband med Vårsoppan. Vid ett flertal tillfällen har jag lyft fram Palsternackans säsongstrogenhet, ett mycket sympatiskt drag som ligger helt rätt i tiden. Men nässelsoppa i mitten av maj är ändå lite väl sent i mitt tycke. Inte bara ett år som detta, då naturen formligen exploderat i den tidiga värmen, är nässlorna såpass här sent på våren långt ifrån sådär späda och nyuppkomna som jag anser de bör vara för att göra soppa på. Samtidigt har jag läst att om man bara håller sig till toppskotten på brännässlorna kan man fortsätta skörda en bit in på sommaren.

Gav mig iväg till grannskapets grusfotbollsplan där jag under gårdagen framgångsrikt rekognoserade nässlor. I gräset strax utanför planen växte tämligen rikligt med nässlor, en fotbollspappa lät påskina att det berodde på excessivt vattenkastande av de läderlirande barnen. Förvisso var växterna jag såg långt ifrån de späda, nyuppkomna men i gengäld verkade de köttiga snarare än fibrösa som äldre nässlor. En fördel gentemot nyuppkomna var att det gick relativt snabbt att samla toppbitarna från nässlorna och att plocket dessutom blev hyfsat rent redan under plockningen.
Kokade soppan med lite bottenredning kycklingfond, en skvätt grädde och de förvällda brännässlorna – inga kryddor utöver salt och vitpeppar. Det blev en bra och lite sträv smak, och den varma Gruyere-mackan satte pricken över i:et. Jag ansluter mig till utropet i Gastronomariumet – våren är här!
Imorgon hoppas jag få till en maträtt som gäckat mig länge – Svedbergs rulle.

 

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

