Lerpottasillen – till att börja med.

Efterforskningar skall, namnet till trots, egentligen göras innan man utför ett uppdrag, inte efter. ”Lerpottasillen” har jag sedan länge läst i Palsternackan och då tänkt att ”de måste väl mena lertallrikasill?”. Det senare är en enkel maträtt jag länge velat prova utan att det blivit av och jag såg nu chansen att få tummen ur. Så gärna att jag inte brydde mig upp att kolla upp några recept på lerpottasillen utan glatt spanade in en hoper på lertallrikasill. Såhär i efterhand verkar det som om lerpottasill består av matjesillsfiléer som värms i ugnen och beläggs med hackat ägg, lök och kryddgrönt samt kokt potatis och redigt med brynt smör. Ett typiskt lertallrikasillrecept däremot, kan se ut som jag gjorde: urvattnade saltsillsfiléer fylldes med finhackad persilja och färsk lök, panerades i ströbröd och lagades i het ugn med lite grädde i på slutet. Det var inte så dumt men nog trodde jag att den burk ”inläggningssill” som jag använde och om vilken det står att läsa att den är urvattnad och färdig för inläggning skulle vara avsevärt mindre salt än vad som var fallet.

Kändes dock som om det för dagen krävdes något mer, om lerpottasillen blott är ”till att börja med” känns det naturligt att något följer efter. Detta går ju dessutom helt i linje med resesäsongens ackumulerande av Palsternacksrätter . Vad då bättre att följa upp sillen med än ”Den bräckta Lunda-Knaken med det kryddgröna potatismoset”? Det var i vart fall precis vad vi gjorde men den rapporten kommer först om ett par dagar, innan dess skall jag försöka kommer över en portion ”Osso bucco”, borde väl inte vara omöjligt när man befinner sig i Milano? Eller är det fel säsong?

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lerpottasillen – till att börja med.

  1. Karinko skriver:

    Då är det inte bara vi amatörer som reagerat på den urvattnade mycket salta sillen alltså. Smakade. Salt.

Kommentera

