Den bräckta Lunda-Knaken med det kryddgröna potatismoset

Lundaknake är en sorts charkuteriprodukt ad modum lunchkorv som jag en gång för ett antal år sedan köpte med mig hem från just Lund. Jag var där på en konferens och hade fått tips av mina värdar om ett charkuteri där jag kunde komma över riktigt bra varor. Åkte hem med en rejäl påse knakar men kommer i ärligheten namn inte ihåg särskilt mycket av hur de smakade. Vad jag däremot har ett mycket klart minne av är att jag höll på att förlora dem helt och hållet då jag glömde min resväska med korvarna, och för den delen även övrig packning t.ex. jobbdatorn, på lokalbussen på väg hem. Det blev ett litet spårningsarbete den aftonen men allt slutade väl och sedan dess har jag inte lagt ifrån mig särskilt många väskor på utrymmet ovanför busshjulet.

Att skaka fram en Lundaknake i Göteborg är dock inget som sker i en handvändning. Jag kollade med en del charkuterister utan resultat och det slutade med att jag stirrade mig blind på korvutbudet i en av de mer välförsedda snabbköpen. Sortimentet av olika sorters korv är närmast enormt men någon Lundaknake verkar den ”vad-heter-det-korv”-producerande Köttjätten inte stoppa, även om det finns många korvar som ser ut som vore de Lundaknakar men som har helt andra namn. Inför EU-inträdet oroade sig en del för att utländska fabrikanter skulle börja sälja korvar med namnet ”Falukorv” men med helt annat innehåll och smak. Vad man kanske snarare borde oroat sig för var att Sveriges största köttproduktstillverkare skulle börja sälja lunchkorvar med lätt ändrad smaksättning under namn som gör att man tror de är internationella delikatesser. När man som jag nyligen besökt Italien och sett salsiccan i all sin härlighet inser man att det som hemmavid säljs under den benämningen är ett rent falsarium. Eller jämför med andra länders läckerheter som merguez och chorizo, de har en helt annan smak och textur än de i svenska snabbköp förekommande korvarna som kallas så.

I brist på Lundaknake valde jag just en dylik plastförpackad produkt med det svagt knakeklingande namnet ”Na’aukake”, enligt tillverkaren ”En exotisk korv med tydlig hetta och en lätt sötma från ananas…Utmärkt vid lu’au, den stora grillfesten på Hawaii”. Men i vanlig ordning ser den alltså ut som en lunchkorv. När man sätter tänderna i den har den lunchkorvens textur. Förvisso en liten hetta från chili men den utlovade ananasen stod inte att finna, i vart fall gick våra smaklökar bet. Nu kanske ni tror att jag har något emot lunchkorv men så är verkligen inte fallet, jag tycker bara att det klart skall framgå vad som är i förpackningen. Och på lu’au, en tillställning jag tyvärr ännu ej bevistat, är den gastronomiska höjdpunkten mig veterligen helstekt spädgris, en anrättning som vida överglänser lunchkorv oavsett hur mycket chili och ananas den senare har i sig. På ”Na’aukake” blev jag förvisso mätt men inte direkt nöjd.

Fotbollsderby är inget som direkt angår vare sig mig eller Palsternackan och morgondagens ”Rökta makrill med dillstuvad potatis” har sålunda ingen som helst koppling till att Gais fick stryk av IFK Göteborg här för leden.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Den bräckta Lunda-Knaken med det kryddgröna potatismoset

  1. om man skulle skicka upp lite knake till dig…
    man kan köpa vaccad knake direkt hos lundachark, den klarar post-transporten på ett dygn utan att tulla på kvalitén eller hygienen..

    • palsternackan skriver:

      Vilket fantastiskt erbjudande! Får man den möjligheten skulle det vara kul att ge den en ny chans. Förresten är jag på jakt efter en annan specialitet från andra sidan åsen – råka. Har du några tips på var man kan få tag på den pippin?

      • du är välkommen till min skorsten, där sitter dom varje morgon dom jäklarna 😉
        -nä, råka har jag ingen aning om var man hittar, har iofs inte letat tidigare.. håller ögonen öppna..

        Nästa gång jag har vägarna förbi lund så ska jag plocka upp ett gäng knake och skicka upp..

Kommentera

