Den rökta makrillen med sin dillstuvade potatis


När det gäller rå makrill är jag sjukt petig – är den inte pinfärsk kan det kvitta. Jag har inte alltid haft detta problem, det var först i september 1998 som det tillstötte. Var ute och åkte båt i Gullmarsfjorden tillsammans med en kompis och passade på att ränndörja, något som resulterade i ett par tjusiga makrillar. Filéade och smörstekte dem blott ett par timmar efter att de kom ur vattnet och blev hänförd av den fantastiska fisken. Makrill vinner oerhört mycket på att vara riktigt nyfångad, såpass mycket att jag sedan den dagen sällan köper makrill i vanliga fiskbutiker eftersom man inte har en aning om hur gammal den är. Undantag gör jag t.ex de gånger jag på försommaren haft turen att hitta spirr, alltså den relativt magra och blott 15-20 cm långa makrill, som är för liten för att fastna i garn och måste dörjas upp.

När det gäller rökt makrill är jag inte fullt lika kinkig. Rökning passar ju feta fiskar bra och det gör inte så mycket om den är äldre både med avseende på tid sedan kläckning och fångst. Just för den här måltiden hade jag dock osedvanlig tur, hustrun besökte Hönö sin fiskbensfobi till trots tog hon i skärgårdsmiljön chansen att luncha på ”Pappas garnmakrill” . Mätt och belåten strosade hon från lunchkrogen och noterade att fiskaffären hade rökt makrill till försäljning. Hon slog till på en hel dito och väl hemma fick undertecknad beskåda den i all sin rödguldfärade glans. Hel rökt makrill är generellt sätt bra mycket fetare än filéad och när jag rensade dagens verkade det mycket lovande. Väl upplagd med sin dillstuvade potatis smakade den oerhört gott med mjukt och följsamt kött med lagom röksmak – mästerligt! Och perfekt med dillstuvad potatis.

Även om den relativt magra vårmakrillen kan anses som fet har den inte mycket att komma med då man jämför med morgondagens ”Omeletten Wall! Hopvikt – som en plånbok – kring sikrom och hollandaise”.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

