Braxensoppan!

I den inre skärgården fick vi en sommar ganska mycket braxen. Det är inte en populär fisk, precis, men stor och matnyttig. Då konstruerades följande fisksoppa, som t o m barnen uppskattade”. Så börjar Texten i Palsternackan rörande braxensoppan. Vad som däremot inte framgår är att braxen är säsongsmässigt helt korrekt, såhär vid lektid är den fet och på den tiden det förekom riktat fiske efter den fångades den i stor mängd. Nu för tiden är den, som det står i Palsternackan ”inte en populär fisk”, i vart fall inte i vårt land. Jag har dock en kollega som har kontakt med många polacker och de har en helt annan attityd till braxen än vad svenskar har.

Att själv fånga braxen är långt ifrån omöjligt, speciellt så här års. Får man som jag i år inte tid över för sådant fiskafänge är man dock hänvisad till konventionella inköpskanaler. Jag har förvisso köpt braxen i fiskdisk i Helsingfors men här i Göteborg är det ingen lätt match att skrämma fram sådan fisk. Det visade sig inte bara svårt utan rent av omöjligt. En fiskhandlare jag pratade med kunde tänka sig att sälja större delen av en låda till mig men fullt så entusiastisk var jag inte. För att ändå hedra Palsternackans tanke om att använda en rikligt förekommande säsongsfisk från skärgården, låt vara väst- snarare än östkustens, valde jag makrill. Såhär års kan man få tag på riktigt fin garnmakrill, inte fullt lika mager som den dörjmakrill som dyker upp om några veckor, men ändå väldigt fin fisk. Filéade och smörstekte en fin liten makrill och njöt den med kokt rabarber och finhackad vårlök. Mer än så behövs inte för denna primör, och egentligen blir det nog inte mer komplicerat imorgon med ”Porterhousesteaken”.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

