Kasslern, den rimmade, det kokta riset och de murkelfyllda gurkorna

Det kan erkännas på en gång – kassler hör inte till mina favoriter. Det mest vederstyggliga sättet att anrätta den på måste vara att gratinera den i skivor med konserverade ananasringar. Jag kan förstå tanken med söt frukt som kontrast till salt kött men jag tycker i vart fall inte att denna variant är tilltalande. Och den saftighet som man skulle kunna få från ananasen hade nog fungerat bättre med någon fetare styckdetalj än den magra varmrökta kotlettraden.

I min mening gör sig kasslern bättre som sommarmat, antingen kall eller bräckt, med potatissallad eller liknande. Så tänker jag den i vart fall när jag läser titeln på dagens måltid. Uppenbarligen skall den förutom ris även beledsagas av murkelfyllda gurkor.Det gamla radarparet Ramel/Alfredson hade i samband med Palsternackans skapande uppenbarligen en stor fäbless för murklor. De rara svamparna har dykt upp vid ett flertal tillfällen redan och så uppenbarligen även idag. Till råga på allt skall de idag alltså fyllas i gurkor, ett beteende jag tycker är lite märkligt. Men ännu märkligare tycker jag faktiskt det är att servera de ädla murklorna till den mondäna kasslern. Vi har haft ett hyfsat förråd av torkade toppmurklor i skafferiet, ett förråd som stadigt minskat under Gastronomariumets inverkan. Men till kasslern får det faktiskt bero, jag sparar murklorna till någon mer gastronomiskt avancerad måltid. Riset med för den delen, i jakten på något kolhydratfattigare föll valet på kokt blomkål. Bräckt kassler med blomkål, saltgurka och crème fraiche blev verkligen schyst sommarmat. I morgon frestar nackan med risotto på söndagens bönrester.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

