Potatisplättarna med lingonsylten

Potatisplättar, eller potatisbullar som jag tenderar att kalla dem, är en maträtt jag snarare känner från skolluncherna än hemifrån. För mig var det den sortens skolmat som hamnade i mellankategorin ”helt OK”. Det var förvisso inte någon av de sämst ansedda rätterna men i gengäld heller inget jag jublade över. Senare i livet testade jag att göra det själv, då var de kryddade med chipotle och vårlök och jag blev mycket förtjust i den varianten. Det var den jag utgick från i den ödesdigra hemliga lådan-tävlingen i Sveriges Mästerkock då min potatisbulle bedömdes vara karaktärslös och jag gick till min sista elimineringstävling.

Ett felaktigt val jag gjorde då var att försöka laga potatisbullar trots att det inte fanns några ägg i den hemliga lådan. Bullen består ju i princip av potatismos och ägg som blandas och proteinerna från ägget behövs för att binda samman moset så att man kan få ett poröst inre samt ett smörfrasigt yttre. Det var inga problem med råvarutillgången här om dagen då jag lagade bullarna för att idag kunna rapportera om det från tåget. Med lite tålamod och lagom med smör och tid i pannan blev potatisplättarna lyckade till utseende såväl som konsistens, även dottern föll till föga. Har varit lite avskräckt från att laga potatisbullar sedan nederlaget i tävlingen men nu känner jag mig sporrad igen. Imorgon avrapporteras en annan i förväg aväten maträtt – den vitlöksgravade strömmingen.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Potatisplättarna med lingonsylten

  1. Erik E skriver:

    Väldigt trevlig matblogg. Jag uppskattar prosan och tanken bakom. Får man försynt påpeka att vårlök är en giftig gul blomma som man hittar vildväxande i lundar och att salladslök är det korrekta namnet på svenska på grönsaken? Sant är att mången TV-kock också tillämpar denna hemkörda, men ack så oreflekterade översättning av ”spring onion”.

    • palsternackan skriver:

      Hej Erik!
      Tack för påpekandet, det har du ju helt rätt i. Jag brukar ju vara ganska petig med sådant där själv, skall skärpa till mig på den fronten.
      Ha’re gött!
      /Björn

Kommentera

