Körvelsoppan med de kokta smålökarna uti

Egentligen har jag extremt goda förutsättningar för en välsorterad örtagård. Trädgård i odlingszon II, närhet till bra handelsträdgårdar, odlingsintresserade släktingar och kollegor och ett stort intresse för att använda kryddorna. Med tanke på min välbekanta skepsis gentemot de krukkryddor som säljs i butikerna kan man tycka att jag har extremt goda motiv att själv driva upp välsmakande frilandskryddor. Men vad hjälper goda förutsättningar när man som jag har dålig karaktär?

Annat är det i min svärmors örtagård. Där kan man om somrarna inte bara skörda vanligare förekommande kryddor som timjan, rosmarin och salvia utan även trendigare grönt som libbsticka, isop och dagens huvudråvara körvel. Den senare förekommer i två varianter, ettåring dansk och flerårig spansk, och det är den senare det står en rejäl planta av i svärföräldrarnas trädgård. Eftersom de skulle till Mölndal för att passa dottern med hustrun och jag levde loppan i Stockholm tog de med en rejäl bukett lakritsdoftande spansk körvel. För att skapa lite kropp i soppan utgick jag från ett par fänkålsstånd samt en färsk lök som fick puttra ett tag med kycklingfond innan crème fraiche och ett flertal nävar repad körvel mixades ner. Soppan serverades ljummen i den likaledes tempererade försommarkvällen med kallrökt lax blandad med färskost samt lite gratinerad fänkål, riktigt gott och bra sommarmat.
Även om dagens körvel var spansk så är i vart fall morgondagens frikadeller danska.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

