Den mjällkokta laxen, den färskupptagna, dillade potatisen och ”en till efemäraste molnighet uppvispade hollandaise” (G. Ekelöf)

Införskaffade dotterns första flytväst igår, det var lite trixigt att få henne att prova den men när jag tog på mig en själv blev det enklare. Den senare köpte jag inte men kanske borde jag gjort det då jag med hjälp av Palsternackans tagit mig allt närmre den övre viktgränsen på den jag har. Och detta med hjälp av smaskiga klassiker som dagens föreskrivna lax, potatis och hollandaise.
Har sedan tidigare goda erfarenheter av att minska midjeomfånget genom att begränsa kolhydratintaget men har undvikit sådana gastronomiska exkursioner sommartid för att kunna njuta av färskpotatisen. Har i år till och med petat ned några sparrissättpotatisar i myllan men just den här gången sätter jag istället ned foten och vågar vägra potäter. Det blir naturligtvis lättare med ett i dubbel bemärkelse gott alternativ, hittade nämligen grön sparris till ett mycket lockande pris. Gick ytterligare ett steg faktiskt och uppgraderade den mjällkokta laxen till kallrökt dito. Och kallrökt lax med kokt sparris och fluffig hollandaise är i sanning en läcker aftonvard. Att det inte är vad som ordagrant stod skrivet i Palsternackan må vara hänt, det är en måltid trogen den Palsternackliga tanken. Precis som morgondagens stekta råka.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

