Den Stekta Råkan!

Råka är en fågel jag velat äta i väldigt många år. På senvåren jagas det råkungar i Skåne, de är då 3-4 veckor gamla och har nyligen lämnat boet. De små fåglarna flås och bör bräseras ett par timmar för att bli möra, smaken lär vara mycket speciell. Pratade med en charkuterist som för en del viltkött om möjligheten att få fram råka. Han pratade i sin tur med sin viltgrossist men eftersom jag inte hört något om saken på ett par veckor och säsongen är över misstänker jag att loppet är kört för det här året. Skulle väl istället gjort som DN Söndag och begett mig till Hammenhögs gästgiveri som är känt för sina råkor, förhoppningsvis blir det ett vårutflyktsmål någon gång i framtiden.

Vad gör man då när råka inte står att råka. För min del snokade jag igenom frysen, och se, där råkade jag stöta på en bit älg. Det är ju i vart fall vilt, tänkte jag och tinade den varsamt. Älgköttet var en gåva och styckdetaljen lite oklar men jag gissar att det var någon sorts bogbit, långfibrig och kilformad. Jag avlägsnade de ömsesidiga hinnorna och grubblade en hel del på hur köttet bäst skulle anrättas. Fibrigheten ledde tankarna till långkok men jag var sugen på blodigt, stekt kött och det snabbt och skar tunna skivor tvärs över fibrerna. Efter att ha läst ett blogginlägg om Fäviken Magasinet blev jag så inspirerad att jag rände ut i trädgården och plockade några omogna blåbär och röda vinbär som jag picklade lite snabbt i 1-2-3-lag. Stekte skivor av morot och älgkött samt reducerade ner lite vispgrädde med torkade trattkantareller. Det hela gick snabbt och var går inte till historien som den mest genomtänkta rätt jag lagat, men det var kul att leka lite vid spisen och det smakade helt OK.
Härnäst bjuder Palsternackan till bords med en efterlängtad måltid då vi firar ”De köpta pizzornas dag. Man ORKAR bara inte.”


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

