De köpta pizzornas dag! Man ORKAR bara inte

Nej precis, man orkar bara inte. I ärlighetens namn känner jag så oftare än vad som medgives av Palsternackan. Innan jag började åtlyda Gastronomariumets minsta vink blev det fler snabba middagar med tortellini och någon enkel sås eller för den delen hämtmat i någon form. För några år sedan bodde vi i en hyresfastighet som hade en hyfsad pizzeria i markplanet. Inte med vedeldad ugn eller så men helt OK vanlig hederlig pizza, man kunde gå ner i morgonrocken en söndag dagen efter och införskaffa sin frukost. De tog inte kort så vi sparade kontanter i en sparbössa just för att kunna använda till pizzainköp. Innehavarna var väldigt trevliga killar och jag kommer ihåg att jag fick låna en skiftnyckel av dem vid något tillfälle. När vi sedan flyttade ifrån lägenheten sjönk vår pizzakonsumtionen markant, något som i gengäld fick som effekt att de gånger vi åt pizza njöt vi extra mycket.

Faktum är att jag är väldigt fascinerad av hur pizzan har vunnit svenskarnas hjärta så till den milda grad. Den letade sig in på vissa restaurangmenyer redan på 1950-talet men det verkliga genombrottet kom 1968. Det finns många som utpekas som pizzans motsvarighet till Jonas Alströmmer, en av dem är självaste Bengt Wedholm som började servera pizza på restaurangen Östergök 1968. Plötsligt blev pizzan, som beställts på restaurang i Sverige av italienska gästarbetare så tidigt som 1947 men som haft det kämpigt hela 50- och 60-talen, högsta mode. Alla som var något ville äta på det nya, lättsamma, kontinentala sättet. Det får väl sägas ligga i den tidens samhällsomvälvande anda att även kosten och sättet att äta på förändrades.

Min styvfar berättade en historia från 1968 men inte från Sverige utan självaste studentrevoltens Paris. Han och några kompisar hade åkt dit men när revolten drog igång lamslogs hela samhället. Transportsystemet upphörde att fungera och på radion uppmanade man bilåkare att ta upp liftare så att folk skulle kunna ta sig ut ur stan. Min styvpappa och hans kompisar drog sålunda vidare till Italien. En i sällskapet hade varit där tidigare och förklarade att ”nu skall ni få käka något häftigt ni aldrig ätit förut”. Framför de unga herrarna landade så rykande heta pizzor och sagesmannens löften om matens storslagenhet infriades med besked. Jag kommer själv ihåg första gången jag åt pizza i Italien, jag var väl sisådär 15 år då jag första gången fick stifta bekantskap med en tunnbottnad pizza från vedeldad ugn. Det var annat än de svenska standardpizzorna och jag tycker inte det är konstigt att vedugnspizzeriorna fått fotfäste även i vårt land i takt med att vårt matintresse ökat, även om de vanliga elugnarna torde vara överlägset fler.

Till denna Palsternackmåltid hade jag tänkt införskaffa ett par pizzor från en an stadens mer namnkunniga vedugnspizzerior men deras popularitet är sådan att kön var alltför lång. Åkte vidare till en konkurrent med aningens enklare topping och där låg pizzorna snart i sina wellpapptråg. Det finns många skäl till pizzornas framgångssaga i vårt land men först och främst måste det bero på att de smakar gott. Så även denna gång, väldigt gott faktiskt.
I början av 1970-talet, då Sverige hade ca. 40 pizzerior, slog LRF-basen Harald Håkansson larm, ”vi håller på att glömma bort palten”. Att döma av menyn i 1987 års Palsternacka hade han kanske inte helt rätt, imorgon är det i vart fall kåldolmar som väl får betecknas som naturaliserade såhär 300 år efter Karl XII härjningar.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

