De med örtmajonnäsen övervällda Torskromskivorna med sina ägghalvor, de svarta oliverna och nypotatisen.

Handuppräckning alla som ätit torskrom på burk någon gång! När jag var liten hände det att vi åt skivad stekt torskrom även om jag helt och hållet glömt vad som åts till, hustrun fick som barn majonnäs men det fick jag nog inte, möjligen någon gräddfilsås med dill? Man öppnade i vart fall burken i båda ändar, tryckte ut de pressade torskromscylindern, skivade och stekte. Var de möjligen panerade, mycket möjligt men jag minns inte. Under lång tid åt jag det sedan inte men för några år sedan testade jag att återuppliva denna barndomsklassiker. Blev då förvånad över att den kostade ganska mycket, ett av dess företräden när jag växte upp måste annars varit det låga priset. Dessutom kan jag inte erinra mig att det var någon direkt kulinarisk sensation, inte minst på grund av den torra texturen, måste definitivt säga att den kostade mer än den smakade.

När jag nu åter skulle äta den var det sålunda inte med den största entusiasm och jag var glad att kunna sätta i mig den en afton utan gäster med höga förhoppningar på nya kulinariska landvinningar. Eftersom jag inte hört om att någon ätit torskrom på senare år och då jag haft svårt att lokalisera en del andra ingredienser till Palsternackan kontrollerade jag först med ett antal välsorterade butiker per telefon men ingen sålde torskrom. Besökte ett par butiker utöver de jag ringt men inte heller de hade någon torskrom att sälja. Efter att ha följt ett antal trådar på nätet om torskrom har jag fått ytterligare bekräftat att det nu för tiden är en mycket svåröverkomlig vara. Någon skrev att det stora fiskkonservföretaget hävdat att man slutat producera det med hänvisning till torskbeståndets nedgång men samtidigt har de ju fortsatt leverera sin kaviar med den glada gossen, även om den sägs innehålla ”rom från torskfikskar”. Samt banan och mjukost förstås. Min gissning är att år 2011 har kapitalstarkare konsumenter med vidare gastronomiska vyer än 1987 och att torskrommen inte längre går att sälja.

Vad gör man då i brist på marin mat och tillbehör som var comme il faut 1987? Man tar något som är det 2011; grillad färsk bläckfisk och pak choi med sallad på avocado, gurka, chili, lime och thaibasilika. Hur gott som helst med de sydostasiatiska smakerna tillsammans med Sorachi Ace, Brooklyn Breweries variant på saison. Jag är faktiskt inte så ledsen för att torskromsburken mött drontens öde.
Och jag är inte ledsen för att vi härnäst tjuvstartar Dessertveckan med Grand Marnier-sufflén.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

En kommentar till De med örtmajonnäsen övervällda Torskromskivorna med sina ägghalvor, de svarta oliverna och nypotatisen.

  1. Kickan skriver:

    Pappa brukar köpa torskrom i Norge och billigt är det inte men det brukar bli mycket gott när den ugnsbakas med tjockttäcke av spenat, senap och majonäs.

Kommentera

