Annan Ananas än Annas Ananas, annars Annas Ananas ånyo

Annas Ananas fick förvisso ett väldigt gott mottagande men nog bör man ta tillfället i akt till lite variation när man nu erbjuds chansen. Till att börja med tycker jag man bör fråga sig huruvida utsagan angående färsk kontra konserverad ananas fortfarande är tillämpbar ett kvartssekel efter Palsternackans tillbivelse? Jag tycker nog att de färska exemplar som nu går att köpa stundtals har en fantastiskt sötma, saftighet och fruktsmak. Man kan ju roa sig med att jämföra med andra produkter. Exempelvis färsk ingefära, en vara som innan murens fall näppeligen var den lättaste råvaran att uppbringa i svenska grönsaksdiskar men som numera inte bara är allmänt förekommande och betingar et tämligen modest pris, den är bra mycket saftigare nu än under 90-talet.

Konserverade tomater tycker jag däremot är svårslagna av sina färska diton, det är blott de riktigt dyra småtomaterna som har några större gastronomiska värden att erbjuda. Skall jag göra tomatsås eller använda tomat i annat långkok är jag av åsikten att det inte finns någon anledning att ta färska men som rå eller lättkokt har den användningsområden, inte minst under sommarhalvåret då tomaterna är som bäst. Mangon vill jag utropa till vår tids motsvarighet till burkananas, jag blir allt som oftast besviken på den färska. Däremot tycker jag att de tärnade, frysta mangobitarna alltid är att lita på. Man får hoppas att den färska mangon om 25 år gjort samma resa som ananasen gjort sedan mitten av åttiotalet.

Men nu blev det Annan Ananas, nämligen romflamberad med karamellsås och citrongräskryddad kokoskräm samt riven kokos. I mitt tycke ett minst lika rätt alternativ som Annas. Ananas alltså. Imorgon är det dock Gunnar som eventuellt hade rätt. Rätt alltså.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

