Den pepparrotiserade potatissalladen

Under min barndoms somrar åts det en hel del potatissallad, inte minst till grillat kött. Då var det dock nästan uteslutande av ”fransk” typ, med nypotatis och senapsvinägrett med kapris, inte sällan även rädisor. ”Vit” potatissallad med tärnad potatis i sås av majonnäs och crème fraiche var aldrig något jag åt hemlagat utan enbart ur butikens plasttråg och eftersom en del av de inte är så värst roliga är det måhända inte underligt att jag upfattade den sortens potatissallad som underlägsen. Numer, då jag själv vispar ihop min majonnäs har jag inga som helst problem att njuta av en hemgjord potatissallad av icke-franskt snitt. Som dagens, med rikligt med nyriven pepparrot serverad som tillbehör till varmrökt lax. Gudagott. Men man blir sugen på något sött, till exempel crêpes. Tur att det strax är dags för dem.


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

