Den kalla consommén med de ur myllan nyuppillade morötterna, spädare än babylemmar

Morotsodling innebär gallring, och vid gallring får man otroligt späda små morötter. Detta har var och en som provat morotsodling på amatörnivå fått lära sig. I vanliga butiker är det dock svårt att uppbringa dessa finlemmade små rötter. Visst, man ser dem på restaurang, och i början av säsongen brukar de bättre grösaksdetaljisterna sälja dem, men annars är de näst intill omöjliga att komma över som icke-odlare. Förvisso har jag turen att bo i ett hus med trädgård i odlingszon 2 men någon stor odlare har det aldrig blivit av mig. Min lycka kunde knappast varit större då jag besökte Lilla Bjers för att få tag på spenat och morötter och de helt sonika erbjöd sig att dra upp några rötter till, inklusive mina späda önskemorötter. Det blev inte av att jag lagade consommén medan jag var kvar på Gotland men väl på fastlandet å familjen S sommarnöje erbjöds möjligheten att koka en hel kyckling med alla tillbehör för att få grunden till den kalla consommén.
Svalkande, milda smaker med mjuk men ändock spänstig morot. Gott! Den stora barnaskaran verkade inte överdrivet nedslagen över att inte erbjudas någon sopptilldelning men nog skulle de väl charmas av ”Köttfärslimpan Surprise”?


Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

