Den kokta rimmade oxbringan med surkålen

Bröst och bringa som en frukostflinga” är inget jag fått höra sägas om min lekamen på badstranden, det är oklart huruvida detta beror på dålig hörsel eller om mina sambadare helt enkelt är för väluppfostrade för att undslippa sig dylika kommentarer. Byggd som Schwarzenegger är jag under inga omständigheter och på det kroppsliga ceralietemat har det med åren skett en viss förskjutning från corn flake till Kalaspuff.
Nu var det dock inte min egen bringa som var näst i Palsternacksrakningen, den får behålla sitt lurv, utan oxbringan. I Gastronomariumet behandlas ämnet om oxbringans eventuella olämplighet som högsommarföda och det fastslås att ”Konventionen må bjuda vad den vill, vi bjuder oxbringa i alla fall, för vi vill ha det!” Och det vill jag med, Palsternacka eller ej. När man dessutom får njuta sin bringa med en försvarlig hög surkål och en klick crème fraiche med rikligt med färskriven pepparrot är lyckan i det närmaste total, riktigt gott och frågar man mig dessutom passande även på sommaren.
Fruntimmersveckan står oxbringan an och inleds med hjortronkaka Sara Lidman.

Om palsternackan

Mat- och dryckesintresserad exilgöteborgare, deltagare i första upplagan av Sveriges Mästerkock.
Det här inlägget postades i Gastronomarium. Bokmärk permalänken.

Kommentera

